Fri, ledig och lös till annat äktenskap

I bloggen om förfäder som skiljer sig lyfte jag fram att skilsmässor i äldre tid var vanligare än man kan tro, men faktum kvarstår – det var inte särskilt vanligt att man skilde sig förr i tiden. In i det längsta ville de världsliga och andliga myndigheterna bevara redan ingångna äktenskap, och endast extrema omständigheter var skäl nog till en skilsmässa. Sådana skäl kunde vara att den ene maken begått mord, stöld, hor eller tidelag, dolt epilepsi eller impotens när äktenskapet ingicks, eller att makarna fattat sådant hat till varandra att äktenskapet var bortom räddning. Den absolut vanligaste anledningen till skilsmässor i äldre tid tycks dock ha varit övergivande, och i mitt eget släktträd finns ett antal sådana skilsmässor. Den äldsta av dem skedde i Skåne 1692, och genom det bevarade källmaterialet får man en god inblick i hur en skilsmässa gick till för över trehundra år sedan.

Min anfader Jeppa Nilsson (ca 1616-1704) var bonde i Väsums by i Knästorps socken, strax utanför Lund, och jag härstammar från hans första gifte med Sissa Andersdotter (ca 1616-1690). Jeppa var som synes en bra bit över sjuttio år när han blev änkling, men det hindrade honom inte från att söka sig en ny maka. Valet föll på hustrun Karna Bengtsdotter (ca 1638-1717), och jo – hon var faktiskt hustru och inte änka, eftersom hennes make ännu var i livet då hon gifte sig med Jeppa. Den märkliga historien tar sin början i den vigselnotis som nedtecknades i Knästorps kyrkobok 1692:

b2ap3_thumbnail_Jeppa-Nilssons-vigsel-1692.jpgb2ap3_thumbnail_Jeppa-Nilssons-vigsel-1692.jpg

»Anno 1692. Dom. Misericord. blef Jepp Nielßon en Enckling uti Wäsum ok Karen Bengtzd. hwars man (Knut Nilss) war bortrömd ifrån – och sedan effter Consistorij dom och sluut blef then förste qwitt och ingick Ecktenskap med then förra»; ur Knästorps kyrkoarkiv, vol. CI:1 (1661-1820), sid. 4 (bild: ArkivDigital).

Var hittar man då denna »Consistorij dom och sluut»? Ett konsistorium (av latinets consistorium, församlingsställe) är en typ av styrelse som man bland annat stöter på inom universitetsvärlden (consistorium academicum) och kyrkan (consistorium ecclesiasticum), och det var alltså det sistnämnda som utfärdade ett så kallat »skiljobrev» mellan Karna Bengtsdotter och Knut Nilsson. Dessa handlingar förvaras i Lunds domkapitels arkiv, dit Lunds stift konsistorium hörde. Konsistoriet hade dock inte myndighet att utdöma regelrätta skilsmässor på egen hand, utan man fick först gå via en världslig domstol som upplöste äktenskapets juridiska band, och sedan visa upp domstolens skillnadsdom för konsistoriet som i sin tur utfärdade ett skiljobrev som löste upp äktenskapets andliga band.

Vi återgår till Karna Bengtsdotter. Hennes äktenskap med Knut Nilsson hade ingåtts 1677, och parets vigselnotis finns faktiskt bevarad i Knästorps äldsta kyrkobok som tar sin början redan 1661. Där får man veta att Karna varit gift en gång tidigare, samt att Knut var tjänstedräng – antagligen i tjänst hos änkan Karna – och att paret vigdes tredje söndagen efter påsk: »Knudh Nielßon tienstdr. uthi Wäsum ok Karen Bengsd – S. Lasse Olß Effterleffuerske ibijd». Äktenskapet förblev barnlöst, men hur det såg ut i övrigt förtäljer inte historien – där är källorna ytterst knapphändiga. Efter tolv års samlevnad hände dock något som fick Knut att överge Karna och fly utomlands strax efter påsk 1689.

Lunds domkapitels arkiv ger många exempel på att man ibland väntade i åratal med att efterlysa en försvunnen maka, så i sammanhanget var Karna ovanligt kvick. Redan i januari 1690 begav hon sig nämligen till tingsplatsen i Dalby, där häradshövdingen Wickman Tigerschiöld lovade att inkalla Knut Nilsson till nästa ting. Den 13 juni 1690 infann sig Karna vid tinget, men Knut syntes inte till. Sedan sista tinget hade man dessutom resultatlöst efterlyst honom från alla predikstolar i Bara härad »på dhet om förbend. Perßon i häradet hemmeligen hoos någon wistandes», och vid detta ting ropade man upp honom hela tre gånger utan svar. Någon av de närvarande yppade att Knut eventuellt hade rymt till Danmark, och nu kunde inte häradsrätten göra mer än att remittera ärendet till Lunds domkapitels konsistorium med hänvisning till 16 kapitlets åttonde paragraf i 1686 års kyrkolag:

»Utom Hordoms Last, åtskilies Ächtenskapz Bandet, när en utan twång och rätta skiäl, af ondsko och illwilia, öfwergifwer och förloper sin ächta Maka, förblifwandes utrijkes, uti thet upsåt och mening, at eij mehra boo, och bygga Hionelag med dhen samma, eller bewijsan then plicht, hielp och bijstånd, som Ächtenskapz Ståndet fordrar; Tå skal then öfwergifne, af werldzlige Domare, offentelig Stämning på then afwijkne begära, och i lijka måtto af DomCapitlet, at han af Predikstolen, i sin Socknekyrckia och hela Probsteriet, må stämmas. Om han, efter then i Stämningen föresatte Tijdens förlopp, sig intet inställer, söker then öfwergifne Biskopen och Capitlet, och warde skild wijd then förrymde: Men öfwergifwer någon sin Maka, och blifwer doch quar i Rijket, och ther öfwer klagas, måste then werldzlige Domaren göra sitt Embete, och skaffa then öfwergifne rätt.»

Kanske hoppades Karna att Knut skulle återvända på egen hand, för hon väntade i över ett år innan hon anlitade Lunds domkapitel. Den 29 juli 1691 utfärdade domkapitlet med biskopen Christian Papke i spetsen en officiell citation som skulle tvinga fram Knut ur sitt gömställe:

»Consistorium wid DomCapitlet uti Lundh, giör härmed witterligit, hurusåsom hustruun Karin Bengtz dotter af Wäßheem Knästorpz Sokn, sig högl:n beswärat öfwer dig Knut Nilßon, att du den Echtenskapz troo och löffte som du henne in för Gud och H:s försambl: tillsagdt hade, sålunda i förgätenheet stält, att du uthan twång och rättan skiähl, af ondsko och illwillia henne öfwergifwit hafwer, lembnandes henne i armod och fattigdom, hwarutöfwer hon förmehnar att du med sådan din trolöösheet dig iche förhållit, som en redelig Echteman bordt hade; Och Ehuruwähl hon in Martio 1690. dig genom Consistorij Citation instämma låtit, dock såsom du då intet wehlat dig inställa, thy warder du nu, uppå Kongl: Mtz: Wår Allernåd: Konungz och Herres wägnar, effter dragande kall och Embethe, andra gången, och altså peremptorii citerat, till nästkommande d 9. Septemb: will Gud, här hos Consistorio I egen Persohn, att mötha, hafwandes då med dig, hwad skiähl och bewijß, som du förmehnar dig till godo kunna lända, då dett uthslag i saken skall skee, som Gudz ord och wår Christelige Kyrkiolag kan lijkmätigt wahra, hwilchet dig sålunda länder till hörsam effterrettelse.»

b2ap3_thumbnail_IMG_2961.JPGb2ap3_thumbnail_IMG_2961.JPG

Lunds domkapitels konsistoriums brevkoncept 1692, uppvisande Karna Bengtsdotters erhållna skiljobrev.

Äntligen syntes en strimma av hopp. I september 1691 hörde Knut av sig i ett brev, där han lovade att dyka upp vid konsistorium inom tre veckor och förklara sitt försvinnande – men ännu en gång svek han sin övergivna hustru. Tre veckor passerade utan att man hörde av honom, så den 26 november utfärdade konsistorium en tredje citation. Men veckorna övergick till månader utan att Knut dök upp, så till slut hade konsistorium inget annat val än att utfärda skiljobrev. Under tiden hade Karna ordnat ett intyg från häradsrätten som betygade hennes goda uppförande i motsats till Knuts trolöshet, så det var ingen tvekan om saken när Lunds domkapitels konsistorium den 10 februari 1692 bestämde sig för att

»för bem:te skiähl sampt i anledning af Kyrkiolagen, Cap. 16. §. 8, sagdt henne Karina Bengtz dotter härmed frij, ledig och lööß från bem:te Knut Nilßon, till annat gifftermåhl, när och hwar som helst henne sielf synes, och Gud rådh förelegger; hwilchet wederböranden särdeles Ven:do Ministerio till Effterrettelse länder.»

Två års kamp var till ända, och även om Karna Bengtsdotter kanske gärna hade sett Knut Nilsson återvända till Väsum var hon nu fri att välja en annan make. Valet föll som tidigare nämnts på min anfader Jeppa Nilsson, och äktenskapet med den gamle änklingen varade i hela tolv år – ända fram till makens död i september 1704. Källorna avslöjar ingenting om hur Karnas äktenskap med Jeppa tedde sig, men förhoppningsvis var det lyckligt – fyllt av den tro, trygghet, välgång och kärlek som Knut Nilsson inte vill ge henne.

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Mug-shots från Stockholm
Nya Nordiska databaser på Nätet

Relaterade inlägg

 

Kommentarer 1

Gäst
Gäst - Lydia den onsdag, 08 mars 2023 07:05

Ik ben hier om Dr.Sunny te bedanken voor het redden van mijn relatie. Ik ga al vier jaar uit met een man, hij is 36 en ik ben 31. Mijn vriend is altijd zo liefdevol en zorgzaam geweest dat hij me aan al zijn familie en vrienden heeft voorgesteld als zijn verloofde nadat we ons een paar maanden geleden verloofden. We hadden onze trouwdatum al vastgelegd totdat mijn dromen ineens een nachtmerrie werden. Slechts een paar weken voor onze bruiloft veranderde mijn verloofde, in die mate dat hij zei dat hij niet langer geïnteresseerd was in de relatie, simpelweg omdat hij genoeg van me had, hij wist dat dit kwam omdat zijn ex-vriendin hem had gesmeekt om komen. al die tijd, maar hij zei dat ze niet in haar val zou trappen, maar toen hij zei dat het allemaal voorbij was, wist ik dat zij de oorzaak was. De hele dag en nacht huilde ik met heel mijn hart en smeekte mijn verloofde om terug te komen omdat we onze bruiloft al hadden geregeld, maar hij weigerde totdat ik hoorde van Dr.Sunny de spreukgieter, ik nam contact met hem op en hij vertelde me wat ik moest doen, wat zou wat vrijgeven. spreuken en mijn verloofde zal binnen 48 uur na de spreuk terug zijn. Een paar dagen na de betovering, zoals beloofd door Dr.Sunny, was mijn verloofde bij mij thuis en smeekte me op mijn knieën om hem te vergeven en zei dat het hem speet en niet wist wat er met hem was gebeurd ... allemaal dankzij Dr. Sunny voor het redden van mijn relatie. , we zijn een paar dagen geleden getrouwd. Als je een spreukmaker nodig hebt voor welke vorm van spreukwerk dan ook, neem dan contact op met de machtige geestman Dr.Sunny op Whatsapp: +2348082943805. of per e-mail: drsunnydsolution1@gmail.com

Ik ben hier om Dr.Sunny te bedanken voor het redden van mijn relatie. Ik ga al vier jaar uit met een man, hij is 36 en ik ben 31. Mijn vriend is altijd zo liefdevol en zorgzaam geweest dat hij me aan al zijn familie en vrienden heeft voorgesteld als zijn verloofde nadat we ons een paar maanden geleden verloofden. We hadden onze trouwdatum al vastgelegd totdat mijn dromen ineens een nachtmerrie werden. Slechts een paar weken voor onze bruiloft veranderde mijn verloofde, in die mate dat hij zei dat hij niet langer geïnteresseerd was in de relatie, simpelweg omdat hij genoeg van me had, hij wist dat dit kwam omdat zijn ex-vriendin hem had gesmeekt om komen. al die tijd, maar hij zei dat ze niet in haar val zou trappen, maar toen hij zei dat het allemaal voorbij was, wist ik dat zij de oorzaak was. De hele dag en nacht huilde ik met heel mijn hart en smeekte mijn verloofde om terug te komen omdat we onze bruiloft al hadden geregeld, maar hij weigerde totdat ik hoorde van Dr.Sunny de spreukgieter, ik nam contact met hem op en hij vertelde me wat ik moest doen, wat zou wat vrijgeven. spreuken en mijn verloofde zal binnen 48 uur na de spreuk terug zijn. Een paar dagen na de betovering, zoals beloofd door Dr.Sunny, was mijn verloofde bij mij thuis en smeekte me op mijn knieën om hem te vergeven en zei dat het hem speet en niet wist wat er met hem was gebeurd ... allemaal dankzij Dr. Sunny voor het redden van mijn relatie. , we zijn een paar dagen geleden getrouwd. Als je een spreukmaker nodig hebt voor welke vorm van spreukwerk dan ook, neem dan contact op met de machtige geestman Dr.Sunny op Whatsapp: +2348082943805. of per e-mail: drsunnydsolution1@gmail.com
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
29 mars 2024

Captcha bild