Halland: Senast kommenterade

Kommentarer


85060

På baksidan av kortet står "Född i mars 1891 - Död d. 28 febr. 1913"

Katalog:Sjöstedt
Fotografens namn & adressSjöstedt, Norra Vägen 7 A
Kommentar
2019-12-04 09:29:45 Claes Säfström
Misstänker att detta är Joel Herman Isidor Vesterholm f. 1891-03-05 i Gryt fs. d. 1913-02-28 i Fjärås fs. Källa Sveriges dödbok 1860-2017
204664

Okänd familj 1905. Bunt.

Fotografens namn & adressMathilda Ranch, Varberg & Slöinge.
Kommentar
2019-08-18 09:37:55 Marianne Elfström
Kan detta möjligen vara samma flicka som på bild #204710?
168514

Okänd. Tillhör Hilma Agrells album #167900

Fotografens namn & adressAnna Dahlberg
Kommentar
2019-07-13 15:34:11 Marianne Elfström
Se även bild #93511.
2019-07-13 15:24:47 Marianne Elfström
Detta är Elis Daniel Heüman, född 1859 i Morlanda (O), död 1908 i AF, Stockholm, gift 1881. Se Svenskt Porträttarkiv.
27554

okänd man

Fotografens namn & adressAnna Ankarcrona
Kommentar
2019-07-10 10:27:47 Marianne Elfström
Jag tog nu en extra koll och du har rätt Ann-Mari. Det var väl bara frisyren och glasögonen som stämde. Hermans far garverifabrikören Carl August Bergstrand var född 1829 i Berga (R) och dog 1920 i Kungsbacka, men det är väl troligen inte han heller. Anna Ankarcrona etablerade sin ateljé i april 1891. Till en början står det KOngsbacka, men det ändrades eventuellt vid stavningsreformen 1906.
2019-07-09 16:46:08 Ann-Mari Bäckman
Marianne, det är något som inte stämmer med bilden och mannens ålder. Den här typen av presentation av ett foto, var vanlig kring 1900. Mannen ser ut att vara 60-65 år gammal. Han skulle då vara född ca 1835-1840. Om han var född 1870, skulle fotot vara från ca 1930 och det stämmer inte. Kolla när fotografen var aktuell, kanske du får någon ledtråd.
2019-07-07 14:25:51 Marianne Elfström
Detta skulle kunna vara Herman* Vilhelm Bergstrand, f 12/7 1870 i Kba, d 25/9 1964 i Kba (Kyrkogat 2-4) gift 4/11 1900 med Alma* Bergstrand, f Eriksson Axell 15/1 1878 i Halmstad, d 2/8 1948 i Kungsbacka Herman var läderhandlare, garverifabrikör och rådman, de bodde i 11 kv Söderbro 5-6. Se Svenskt Porträttarkiv. Bör bekräftas.
214072

Okända kvinnor. På kortet står skrivet ”Hans böner öfver oss är kärlek.” B. Andersson A. Edman. Samma album som #214061.

Fotografens namn & adressMatilda Ranch, Warberg
Kommentar
2019-07-06 17:03:38 Gun Jönsson
Kvinnan till vänster är frälsningssoldat med ett ”F” på kragen. Dock verkar hennes brosch inte vara typisk för Frälsningsarmén. Det skulle kunna vara Berta Amalia Andersson, född 1870-02-05 i Nyköpings västra, som en tid var officer i Frälsningsarmén. Jag är dock inte helt säker. Till höger, Anna Karolina Edman som var officer i Frälsningsarmén. Hon föddes 1871-05-16 i Nykil, Östergötlands län och avled 1944-03-19 i Norrköpings Sankt Olai, Östergötlands län (Sveriges Dödbok 1860-2016).
213984

Okända damer från samlingen #213784

Fotografens namn & adressMathilda Ranch
Kommentar
2019-07-04 16:54:34
Tack för tipset Ann-Marie !
2019-07-04 14:29:00 Ann-Mari Bäckman
Troligtvis två mejerskor. De använde den här typen av klädsel. De brukade också ha en hätta på huvudet. Sök på mejerska, så kommer fler bilder upp!
70624

Okända personer. Från samma bunt som #70348.

Fotografens namn & adressAnna Ankarcrona
Kommentar
2019-07-10 10:41:39 Marianne Elfström
Jag har nu jämfört fotot med foton som finns i Nordhallands hembygdsmuseum och det är ingen tvekan om att det är syskonen Andrea och Erik Byrman.
2019-07-04 09:13:22 Marianne Elfström
Frågan är om inte paret till vänster är syskonen Byrman. Andrea* Maria, 1885-1941, gift 1907 med Carl A Larsson, bosatta i Sala. Erik* Benjamin, 1886-1966, gift 1920 m Irene, bosatta i Kungsbacka.
213848

På fotot står handskrivet organist Holmdahl. Kortet ingår i samlingen #213784

Katalog:W. Ranch
Fotografens namn & adressW. Ranch Warberg
Kommentar
2019-10-17 23:35:17 C.B.
När jag googlar lite ser det ut som att Sven-Gustaf dog 1860 och att Johan Fredrik dog 1867. I så fall har du rätt i att personen på fotot borde vara Jonas Petter d.y. f. 28/10 1810.
2019-10-17 22:53:56 C.B.
Det skulle kanske också kunna vara någon av Jonas Petter Holmdahls bröder Sven-Gustaf, född 1802 som var organist, eller Johan Fredrik född 1812 som var organist och klockare. Deras föräldrar var: Jonas Petter Holmdahl, född 14/12 1780 (klockare) och Catarina Björkegren. De fick sju barn: Sven-Gustaf, f. 29 november 1802, organist Brita Catarina, f. 1/11 1804 död 14/2 1864, ogift bosatt i Stockholm Sara Christina, f. 1/12 1806, (8 barn, varav två döttrar sångerskor) Jonas Petter d.y. f. 28/10 1810 , organist. Gift med Vilhelmina Zettersten, 1815-1894 Johan Fredrik, f. 8/11 1812, organist och klockare Alexander Philip, f. 1/5 1815. Musiklärare. Död 28/4 1890 i Göteborg Carl Marcus Frans f. 25/5 1819. Utexaminerad från Musikaliska Akademin, emigrerade till Fort Dodge i Iowa, U.S.A. Källa: "Ottersjö - en släktkrönika del 1", av Lena Ellborg
2019-06-25 19:44:22 Ann-Mari Bäckman
Med tanke på mannens ålder kan det vara klockare Jonas Petter Holmdahl född 1810, Berg, Småland, bosatt 1880 i Skällinge, Skällinge socken, Halland. Det fanns en klockare, orgelnist Johan Axel Holmdahl, född 1831 , Fryele, Småland, bosatt i Göstorp, Veinge, Halland, men han skulle vara ca 47 år på fotot, vilket inte stämmer. Den här typen av ram var aktuell ca 1869 -1878 enligt Bernhard Johansons Fotografregister. Källa: Sveriges befolkning 1880.
42459

Okänd dam. Från samma album som #42375.

Fotografens namn & adressMathilda Ranch
Kommentar
2019-06-20 08:53:17 Berit Bengtsson
Detta är min faster Augusta SOFIA Andersson född i Hunnestad 1874-01-30. Hennes föräldrar var Sven-Aron Andersson 1840-1917 och Lovisa Andersson 1846-1933. Sofia emigrerade 1901 till Amerika. Samma kort finns i samlingen för Bernhard Andersson #213784
2165

Fotografens namn & adressAnna Ankarcrona
Kommentar
2019-07-22 15:48:28 Marianne Elfström
Jag har nu jämfört detta fotot med gruppfotot med namn som finns i Stig Torneheds samlingar och det är utan tvekan taget vid samma tillfälle. Petrus Emanuel Stille är lätt att hitta i hfl, men Gustaf Gustafsson hette flera män i den åldern, så det är inte lika lätt att identifiera honom.
2019-07-19 20:48:11 Marianne Elfström
Killen till vänster skulle möjligen kunna vara Petrus E Stille född 1882 i Växjö. Han var smedlärling i Kungsbacka från 1900 till ca 1905. Under den tiden låg han också i lumpen. Petrus Stille finns med i Svenskt Porträttarkiv men i profil och som gammal. Det är mycket svårt att se om det är samma person. Uppgiften bör bekräftas.
2019-07-13 16:09:26
Möjligen kan den ljuse killen heta Gustaf Gustafsson. I Stig Torneheds samlingar på Nordhallands hembygdsmuseum finns ett mycket tidigt foto på några av KIF:s medlemmar.
2019-07-07 11:52:36 Marianne Elfström
Det ser väl ut som att de är brottare? Kungsbacka idrottsförening (KIF) bildades 1900. Mannen till vänster kan vara samme man som finns på bild #2527.
2019-05-27 09:19:00 Marianne Elfström
Fotot ser ut att höra samman med #2528.
54222

Christine, Carl-G och Oskar Kihlberg År 1916 instämplat i kortet. Namnen är enligt anteckning i albumet. Se även bild #53299. På albumets första sida står namnet Pella Sjölin.

Fotografens namn & adressVictor Kinnell, Väster 65
Kommentar
2019-07-29 13:39:45 Malin Kihlberg
Tack Annika! Det är riktigt att det inte finns några adoptionspapper på min farfar. Historien som min farmor fått höra kan vara felaktig men jag har kontakt med en släktforskare som sa att moderns datum också kan vara felaktigt. Jag letar vidare! Med vänliga hälsningar, Malin
2018-10-08 11:24:41 Annika Lidén
Malin. Jag känner inte till familjen i fråga men jag har tittat i födelseboken när Carl Gustav föddes. Där står mycket riktigt att föräldrarna var okända men det står ett födelsenummer som verkar gälla modern, enligt detta skulle hon vara född 20/7 1884. Om detta stämmer skulle hon vara 21 år när pojken föddes. Jag har även tittat i församlingsboken och från 1906 står att Carl Gustav är fosterson hos paret Kihlberg. Efter 1917 är han fortfarande fosterson. Står att han är barn av okända föräldrar, har kallats Kihlberg. Carl Gustav flyttar till Västervik 19/11 1926 och då har det ännu inte stått något om att han skulle blivit adopterad. Med vänlig hälsning Annika Lidén.
2018-09-30 14:46:01 Malin Kihlberg
Barnet på bilden, Carl Gustav Kihlberg, är min farfar. Han föddes i Halmstad den 5/11/1905 och adopterades av Kristina och Carl Oskar vars barn dog. Kristina fick med sig hem ett barn som en 16-årig flicka fött men inte kunde ta hand om då pojkvännen gått till sjöss utan att veta om att hon var gravid. Farfar själv fick veta att han var adopterad först i vuxen ålder, när hans mamma dött, och kunde aldrig acceptera det och ville heller inte veta något om sina biologiska föräldrar. Min farmor, Margit Kihlberg (född Anderberg) visste dock att den unga flickan så småningom gifte sig med den sjöman som hon fått farfar med och att han lustig nog också hette Anderberg (farmors flicknamn). Vore fantastiskt att här få kontakt med någon som kanske vet mer! Med varma hälsningar, Malin Kihlberg
2009-02-28 17:24:47 Jan-Åke Holmbring, Linköping
Karl Oskar Kihlberg var född i Halmstad 1866-05-12 och dog där 1956-04-11. Han var gift 1900-12-24 med Kristina Andersson, född i Halmstad 1876-12-31, död där 1952-06-16. (Sveriges dödbok 1947-2003).

Sök i Porträttfynd

Sök bilder utifrån motiv