Skåne: Senast kommenterade

Kommentarer


253450

Ur samma samling som #253394. Med texten "Teodor Lindhagen 1893" på baksidan. Lars Teodor Lindhagen, född 13 januari 1863 i Sankt Lars församling, Östergötlands län. Teodor Lindhagen var 1892-94 slottspastor vid Centralfängelset i Malmö samt predikant vid Länsfängelset i Malmö.

Katalog:C. V. Roikjer
Fotografens namn & adressC. V. Roijkjer, Södergatan 18, Malmö
Kommentar
2023-05-27 10:57:03 Eva Kalmér Savjord
Lars Teodor Lindhagen var min farmor Ellen Hilda Maria Lindhagens far. Han var kyrkoherd i Engelbrektskyrkan i Stockholm. Han dog 20/8-1923 i Stockholm.
50693

Fotografiet tillhör familjen Granqvist i Mäsinge, Västra Karup (L). Okänd person. På baksidan står det: Irene Söderman.

Fotografens namn & adressSigrid Graff
Kommentar
2023-05-10 20:08:07 Annika Körlin
Jag tror att personen på bilden är min farmor Irene Söderman, sedermera gift Körlin. Hon levde stora delar av sitt liv i Ramsjöstrand. Jag är Irenes barnbarn, dotter till hennes yngste son Anders Körlin.
258121

Oskar Nilsson med mor. Ur samma album som #258062

Fotografens namn & adressJ.N. Gylldorf, Åstorp, Bjuf
Kommentar
2023-04-22 20:32:40 Folke Sigurdsson
Hej ! Detta foto känner jag igen. Oscar Nilsson (1882-1958) är min morfar. Det stämmer att det är hans mor bredvid. Hon hette Gunilda. Detta foto hade även min mor. /Folke
2023-04-22 20:31:18 Folke Sigurdsson
Hej ! Detta foto känner jag igen. Oscar Nilsson (1882-1958) är min morfar. Det stämmer att det är hans mor bredvid. Hon hette Gunilda. Detta foto hade även min mor. /Folke
212084

Samma album samma uppslag som #212079

Fotografens namn & adressHerm. Olofsson, Höganäs
Kommentar
2023-04-25 09:32:57 Pernilla Volmevik Lundberg
Stort tack för informationen! /Pernilla
2023-04-22 07:37:02 Eva Malmstedt
Det är Sonja Larsson född 19140221 i Höganäs. Jag har samma kort, min mans faster.
236190

ALMA Nyman, född 18900529 i Hjärsås, död 19100816 i Hjärsås. Syster till Axel Nyman #236168. I samma album som #236168.

Fotografens namn & adressSw. Swensson & Son, Kristianstad
Kommentar
2023-04-10 15:58:03 Anna
Syster till min mormor Linnéa Nyman m fl - se Axel Nyman #236168.
236407

LINNEA Nyman Strandlund, syster med #236168. I samma album som #236168

Fotografens namn & adressSw. Swensson & Son
Fotografens namn & adressSw. Swensson & Son
Kommentar
2023-04-10 14:37:46 Anna
Det här är min mormor! Född 9 juli 1894 i Svenstorp, Hjärsås församling. Gift Strandlund och därefter bosatt i Kramfors. Dog 1976 i Falun.
210992

Ernst Larsson, född 1883 i Abbekås, Skivarp, död 1982 i Abbekås, Skivarp, Enligt muntlig uppgift från 1970-talet. På baksidan av fotot står "Ernst". På framsidan är stämplat 1901. Från album #210913 som tillhört Elvira Johansson, Lilla Beddinge.

Fotografens namn & adressL. H. Borgström Trelleborg Klagstorp
Kommentar
2023-03-02 09:56:37 Tommy Krusenstrand
Personen är med största sannolikhet Ernst Johan Peter Larsson f.1883.09.07 i Abbekås, d.1982.06.19 i Skivarp.
40964

Okända barn. Ur min farmors mors album se #41142. Bilden finns i samma album som bild #40945.

Fotografens namn & adressIda Gullbrantson, Stortorget 4
Kommentar
2023-02-07 23:21:28 Mikael Paulsson
Detta är min farfar Sigvard Paulsson och hans lillebror Gösta
258091

Två okända barn. ur samma album som #258062

Katalog:Klippan
Fotografens namn & adressFotograf Blomgren, Klippan
Kommentar
2023-02-08 16:26:55 Berit Olsson
Leif Olofsson: tack för upplysningen !
2023-01-25 14:39:55 Berith Olsson
Leif Olofsson: Tack för informationen !
2023-01-23 21:20:07 Leif Olofsson
Barn till Johannes Svensson, Maglaby 1:16. Agda född 1890 och Karl född 1887. Tidpunkt 21 april 1902 Källa: Blomgrens bildarkiv.
212694

Okänd man, troligen med anknytning till Glimåkra. Uppenbarligen gift med #212693. Troligen foto från 1870-talet. I samma album som #212684.

Katalog:Carl Krook
Fotografens namn & adressCarl Krook, Christianstad.
Kommentar
2023-01-19 01:35:02
Av utseendet att döma torde detta sannolikt också föreställa landstingsman Nils Olsson (1839-1917) i Hittarp #212684.
236179

Till vänster ELLEN Nilsson Areskog, född 18890505 i Kanada, död 19431214 i Osby. Till höger Emmy Nilsson Areskog, född 18910424 i USA, död 19680429 i Hjärsås. I samma album som #236168

Fotografens namn & adressAtelier Hagman
Kommentar
2023-04-10 15:52:08 Anna
Emmy finns på fler bilder - se #236293. Hon var gift med min mormors bror Axel Nyman.
2022-05-15 06:43:02 Mattias Persson
Ellen och Emmy växte upp i Hässlehult, Visseltofta (under några år). De är systerdöttrar till Edvard Nilsson på #236250 från samma album. Deras moder hette Ingrid och var född i Hässlehult 1862.
174551

Nu vet jag ! (Bildgåtan kan fortfarande ses/ läsas på Rötters Anbytarforum). Fotot föreställer KJERSTI Jönsdotter född 1842-09-15 i Lackalänga, Skåne och död 1915-12-27 i socknen Halmstad, Skåne, vid 73 års ålder. Kjersti är min mormors mor. Kjerstis föräldrar heter ELNA Nilsdotter (f. 1821-04-25 i Stävie/ Lackalänga och d.1905-06-27 i Lackalänga, vid 84 års ålder och JÖNS Sten (f.d. Nilsson) f. 1809-03-13 i Västra Karaby och d. 1871-05-10 i Lackalänga, vid 62 års ålder. Soldat till yrket. Pa ...
Läs mer...

Fotografens namn & adressOkänd fotograf i Skåne
Kommentar
2023-05-23 23:29:11 Ida-Mari V. Malmgren
Hej! Vi är släkt. Kjersti är gammelmoster till min gammelmormor. Ledet ser ut så här: Elna Nilsdotter (Kjerstis mamma) - Elna Jönsdotter - Ida Christina Hansson - Kerstin Berggren - Maud Malmgren - Ingela Malmgren - Ida Malmgren (Jag). Superkul att hitta både släktingar och bilder! Om det finns fler bilder så är jag jätteintresserad av att få titta lite på dem! Mvh Ida-Mari V. Malmgren
2020-08-06 22:38:25 Ingela Brandel
Inte ett enda litet tips har kommit i kommentarsfältet här på Porträttfynd. Jag fick tips om att lägga in bildgåtan på Rötters Anbytarforum. Där fanns det möjlighet att - förutom detta foto i helfigur - också lägga ut en beskuren och därmed förstorad bild, som gör kvinnans ansikte/ anletsdrag och ålder samt detaljer som kläder, frisyr och andra attribut tydligare. På Anbytarforum kan man se att många varit inne och tittat. Där har en person - till dags dato - skrivit kommentarer. Hon menar att fotot - utifrån kläder och tidpunkten for fotografering - föreställer kvinnan, som är född 1842. Det innebär att vi delar uppfattning om kvinnans ålder som snarare kring 30 år än kring 50 år vid fotograferingstillfället. Hon anger tiden för när fotot kan vara taget till 1870-80. Alltså sträcker sig längre fram i tiden än jag, som snarare nu tror sent 1860-tal eller tidigt 1870-tal. Jag har fått ett par tips från en person i Face-Bookgruppen ”Skånska Rötter”, dit jag också vänt mig. Jag är tacksam för dessa synpunkter. Men den person, som till sist tagit bort alla tvivel hos mig om vem fotot föreställer, är en släkting till min mamma och mig - Myrthlie Stjernfelt. Myrthlie är yngsta barn och dotter till Alfred Johan Åradsson f. 1879 i Halmstad by, Skåne. Han i sin tur är son till Kjersti Jönsdotter f. 1842 och hennes make Årad Åradsson f. 1836. Alfred, som från vuxen ålder/ militärtjänstgöringen fått efternamnet Stjernfelt, är alltså halvbror till min mormor Anna Sophia f. 1872 i Lund,och från vuxen ålder/ giftermålet bär efternamnet Persson. Myrthlie minns inte om hon sett detta fotografi tidigare, men vet att hon sett foton på sin farmor Kjersti och farfar Årad för länge sedan. Hon har - på samma sätt som jag - studerat fotot utifrån alla ledtrådar det i sig ger och utifrån alla tänkbara aspekter på de båda anmödrarnas sannolika ålder och aktuella livssituation, när fotot kan ha tagits. Myrthlie är övertygad om att fotot föreställer hennes farmor Kjersti. Att min mamma (Elsa Cárola, f. 1901 i Helsingborg med efternamnet Persson) på äldre dar, råkat ange fel anmoder bakpå fotot, har förvisso ställt till det för oss ättlingar. Men till slut har vi ändå landat rätt! Jag hoppas Bildgåtan, såsom den har beskrivits, får ligga kvar på Rötters Anbytarforum, ifall någon vill titta på den. Men här på Rötters Porträttfynd #174551, reviderar jag nu texten vid min inlagda bild. Rätt person på fotot ska presenteras! Myrthlie/ barnbarn och jag – Ingela/barnbarnsbarn, gläder oss åt att fler släktingar och andra intresserade nu får se ett foto på den unga kvinnan/ barnmorskan Kjersti Jönsdotter f. 1842 i Lackalänga, Malmöhus län.
136060

Okänd herre. Antagligen har han koppling till gruppbilden #136056. Ur JOHAN Axel Brolings album #136054.

Fotografens namn & adressI. H. Hagman, Långvinkelsgatan 2
Kommentar
2023-05-12 11:32:04 Johan Arndt
Kan bara hålla med. Olof Fredrik Hagman är det på fotot.
2023-01-19 13:54:39 Johan Arndt
Olof Fredrik och Ida Hermine Hagman är mina och många med mej, morfars föräldrar,
2013-09-11 13:34:48 Emil Broling, Kristianstad
Detta är antagligen fotografen Olof FREDRIK Hagman från Helsingborg (f 1863-06-29 i Östraby, d 1910-05-17 i Borrby). Likheten med andra bilder på honom är stor. Fredrik Hagman var gift med Ida Hermine Hagman, också fotograf samt hon som tog kortet. Parets koppling till min egen sörmländska släkt är dock okänd.
47418

Morbror Joel står det på kortet. Från samma album som #47208.

Katalog:Otto Ohm
Fotografens namn & adressOtto Ohm, Rundelsgatan 16 B
Kommentar
2023-02-05 17:44:21 Lars Alm
Joel Alm är min farfar. N Johansson jag undrar om din pappa hette Torbjörn?
2019-06-01 21:51:32
Det här är min pappas morfar, Joel Alm. N. Johansson, Båstad.
2012-01-10 18:47:03 Jan-Åke Holmbring
Joel Botvid Alm var född i Vållsjö (M) 1898-04-21 och dog i Malmö 1971-06-06. Han var son till Nils Alm, f. i Vollsjö 1869, och Ingar Åkesson, f. i Södra Åsum (M) 1871. Joel var gift 1923-11-14 med Elsa Josefina Brandtman, f. i Östra Nöbbelöv (L) 1900, d. i Malmö 1981. (Sveriges befolkning, Sveriges dödbok).
2011-08-28 06:59:20 Ann-Mari Bäckman
Joel Alm född 21/4 1898,Vollsjö, Skåne #47418
31551

Okänd kvinna. Ett loppisfynd.

Fotografens namn & adressJohan Wendel
Kommentar
2023-01-28 11:35:21 Anne-Cathrine Wendell
Jessica Wendel: Min farfar var Johan Wendels bror Nils. Tyvärr vet jag inte vem kvinnan är men jag har ett kort som han har tagit. Jag tror att det är min farmor. Det står Nils Wendel på baksidan av fotografiet men det är ingraverat Johan Wendel Vollsjö.
2016-04-02 18:10:32 Göte Andersson
Dragonen och fotografen Johan Vendel bodde under mina första år i huset ovanför Syremöllan. Jag är född 1939 och vet med säkerhet att han levde till andra halvan av 1940-talet. Huset var bostad för Johan men hans familj bodde under min tid huvudsakligen i Hässleholm. I berusat tillstånd misshandlade han min morfar på 20-talet och misshandlade även barnen. Enligt min far skulle en av pojkarna ha sagt i början av tonåren. "Vänta Du gubbdjävul. När vi blir vuxna skall vi ta igen vad vi fått lida för". Märkligt att inga barn eller barnbarn är kända. Min far, Malte Andersson, hade en viss benägenhet att berätta mer eller mindre trovärdiga historier. En av dem var om en nybliven fotograf som slutet av 1800-talet tänkte sig fotografera några unga domer, men nekades. Varför? "Jo det skulle passa Dig Din fuling. Vi vet nog att man står upp och ned i kameran"
2015-10-04 07:25:21 Jessica Wendel
Tror att det kan vara Emma Wendel , syster till Johan Wendel som var min pappas morfar. Jessica Wendel
2007-10-31 19:20:50 Göte Andersson
Jag känner inte igen kvinnan på bilden, men däremot vet jag mycket väl vem Johan Wendell var. I sin ungdom hade han varit dragon och blev sedan fotograf. Han och familjen bodde i en liten stuga invid gården Syremöllan i Vallarum. Har själv en bild som han tagit på min mor och hennes systrar omkring 1915
52212

Okänd man. Bilden kommer från samma album som #47449

Katalog:Rahmn
Fotografens namn & adressRahmn
Kommentar
2023-03-19 13:34:31 Jesper Luckmann
Jo, mannen på bilden är enligt uniformen tågmästare vid Statens Järnvägar, en titel som är högre än konduktör. Bilden är också tagen efter år 1917, det år då man vid SJ slopade kravet på tjänstenummer i uniformsmössa.
2005-10-01 15:43:32 Joel Vogler
Jo, jag håller med om att han bär en uniform för någon befattningshavare vid järnvägen. Han har dessutom någon form av kontakt med banvakten Jonas Bengtsson (denne syns bl.a på bild #47465), men om det är en yrkesmässig kontakt eller någon sorts släktförbindelse har jag inte kunnat reda ut. Mannen finns med på ett gruppfoto då Jonas äldsta dotter Karolina gifte sig (brudparet visar upp sig på bild #47464). Han är på gruppfotot placerad intill brudens mor, så han bör vara viktig, men kan inte vara svärfadern eftersom denne avled långt tidigare. Både gruppfotot och fotot på brudparet är tagna utanför en byggnad, som enligt detaljer på andra foton har en tydlig anknytning till järnvägen.
2005-09-28 22:10:03 Ann-Mari Bäckman
Visar inte märket i mössan att han tillhör Statens Järnvägar?

Sök i Porträttfynd



Sök bilder utifrån motiv