Som släktforskare blir du av och till tvungen att kontakta SKATTEVERKET, som sedan 1991 har ansvar för den svenska folkbokföringen. När du behöver komplettera dina släkttabeller framåt i tiden lyfter du alltså på luren och ringer:
0771-567 567
Då svarar en vänlig dam som hälsar dig välkommen till Skatteverket och ber dig presentera ditt ärende. Då säger du:
FOLKBOKFÖRINGSREGISTRET
så högt och tydligt du kan. Nu hjälper inte det, eftersom spökrösten i 99 fall av 100 frågar:
Söker du uppgifter från folkbokföringsregistret?
På detta svarar du så klart ja, och det är då den kommer, den stora lögnen ...
Då kopplar jag dig till en handläggare på folkbokföringsregistret!
Det gör hon nämligen inte, utan i stället sparkas du snett nedåt till följande meddelande:
Det är väldigt många som ringer just nu och alla köplatser är upptagna. Var vänlig försök senare.
Det gör du, om och om igen med samma nedslående resultat. Dock, till sist får du kanske följande besked:
Ditt samtal är placerat i kö, som betjänas av 29 handläggare - din plats i kön är 109.
Beräknad kötid: 1 timma och 4 minuter.
Orkar du sitta med luren tutande och knastrande på bordet framför dig i över en timme? Dessutom blockerad! Nej, just det! Ibland, och det går inte att förstå varför man någon gång får denna möjlighet, erbjuds man att i stället bli uppringd i stället, vilket givetvis är att föredra.
Väl framme gäller det att snabbt och väl förberett presentera sina frågor, helst med angivande av personnummer på de personer du behöver veta mer om. Handläggarna är som regel mycket kunniga, vänliga och tålmodiga - och det förtjänar du som fått vänta i över en timme på detta. Tyvärr har du bara ett par futtiga minuter på dig - vill du veta mer måste du börja om från början igen och i bästa fall vänta en timme till på din tur.
Det här är inte acceptabelt! Inte på något sätt! Man kan säga att Skatteverket i och med dessa mördande köer brister i den tillgänglighet och öppenhet, som är en viktig del av all myndighetsutövning och som ingår i deras direktiv.
För några år sedan gick det bättre. Då kunde det kanske ta upp mot en halvtimme att komma fram - men då var det ofta mellan 40 och 60 handläggare som svarade på frågorna. Idag är det kanske 20-30. Jag gissar att det har varit någon liten räknenisse framme och minskat bemanningen på oviktiga avdelningar. Och dessutom kortat telefontiden ...
Och Skatteverket tycker verkligen att denna funktion är oviktig. Gäller det beskattning är de minsann på hugget, men här handlar det om släktforskning och personhistoria. Who cares? Det var mycket synd, att man 1991 valde att lägga folkbokföringen på just Skatteverket. Den hade sannolikt fungerat betydligt bättre som en egen myndighet. Detta märker man också i verkets okänslighet när det gäller bevarandet inför framtiden av den oersättliga databasen liksom i deras ointresse för våra gamla geografiska indelningar, till exempel våra socknar. Dessa räddades till sist - om än med nytt namn [distrikt] - då¨släkt- och hembygdsforskare gjorde gemensam sak med antikvariska och historiska instutioner.
Kanske dags för Sveriges Släktforskarförbund att åter ta strid mot en myndighet som inte förstår att folkbokföringen också har andra väsentliga sidor än enbart som underlag för beskattning!
Bild: Telefonstation. 18 juni 1947. På 1880-talet bildades en telefonförening i Gävle. Telefonledningar började byggas. Gävle var en av de mest framsynta städerna. En central inträttades... Länsmuseet i Gävle [Digitalt Museum]