Har du någon Irenes i släkten?

Det här är min pappas farbror Karl Irenes. Han föddes den 5 april 1881 på Nyborg i Västra Tunhems socken i Västergötland. Alltså bror till min farfar, storebror till och med.

När jag växte upp visste jag inte särskilt mycket om farfars släkt. De var avlägsna eftersom de bodde så långt bort, i närheten av Vänersborg, och vi bodde i mellersta Halland. Så långt reste vi inte på 50-talet och utan bil.

Men Karl Irenes lade jag på minnet för jag tyckte att det var ett så konstigt namn. Irenes. Jag hade en klasskamrat som hette Irene, det var inget märkvärdigt. Men Irenes. Och en man! Det kändes väldigt egendomligt. Så att han fanns, det visste jag långt innan jag började släktforska. De andra av farfars syskon kände jag inte till, eller kom inte ihåg fast jag kanske hört deras namn nämnas någon gång.
Farfar hade tre systrar också, Ida, Anna och Emma.

I mina öron låter Irenes alltså som ett mycket ovanligt namn, men det var det inte. En sökning i Arkiv Digitals folkregister 1860-1920 ger 2379 träffar. Det är ju inte så många personer som har det namnet eftersom de flesta förekommer i ett antal husförhörslängder och församlingsböcker. Men säkert är det några hundra. Och flera av de är kvinnor! Irenes var alltså ett namn som gavs till både pojkar och flickor. Men mest verkar det förekomma som pojknamn, och användningen var spridd i hela landet. 16 av dem heter Karl Irenes, precis som farfars bror. De allra flesta av dessa är födda på 1890-talet, fast en så tidigt som 1823. Men ingen har döpt sitt barn till Karl Irenes efter 1898.

I Sveriges dödbok finns det 162 män med namnet Irenes.

Min farfars far hette Anders Johan Olausson och han har aldrig kallats något annat än Johan, vad jag vet. Min farfar heter Johansson efter sin far, det är det namn jag ännu bär. Men hans bror Karl Irenes valde sin fars namn Anders och kallade sig Andersson när han flyttade hemifrån och blev dräng på en gård i socknen. Då var han 17 år. Sedan övergick han till Johansson när han flyttade till Göteborg 1905. Där kallas han månadskarl i Gamlestadens församlingsbok. Så vitt jag förstått ska det vara ett begrepp som användes just i Göteborg och innebar att han var arbetare anställd en månad i taget. Alltså som en daglönare men med längre anställningstid. Det ska också kunna ha betytt gårdskarl. Jag tror att fotot här är från den tiden i Göteborg, när han var lite drygt 20 år gammal.

Några år senare följde farfar efter sin storebror till Göteborg. Han var också månadskarl en del av sin ungdomstid där. Sedan blev båda bröderna droskkuskar några år.

Karl Irenes gifte sig 1908 med Johanna Karlsdotter från Dagsås. I Göteborg hann de få två barn, min pappas kusiner, innan familjen flyttade hem till Västra Tunhem 1911, hem till Nyborg. Min farfars far var änkling sedan 1895 och bodde kvar i hemmet med dottern Emma. Karl Irenes bytte efternamn till Åström och arbetade som emballerare, förmodligen på Vargöns bruk, men det vet jag inte säkert.

Karl och Johanna fick fem barn men tre av dem dog i förtid. Ellen dog innan hon hunnit fylla ett år, Nils blev 17 år och Maria hann fylla 22. Att mista tre av sina fem barn var förstås inte helt ovanligt, men detta var in på 1930-talet. Vilken sorg! Maria dog av lungsot på Kroppfjälls sanatorium 1931. Nils hade hjärtfel och dog året efter.


Maria och Nils, som gick bort så tragiskt i ungdomen.

Kanske hann min pappa träffa sina kusiner innan de dog, pappa var född 1926. Men i så fall kom han nog inte ihåg dem. Han har aldrig någonsin talat om dessa kusiner som dog. I stället tror jag att man inte talade om dem i släkten. Så var det ofta förr i tiden, att man inte skulle nämna de som dött i förtid, man skulle inte väcka sorgen.

Karl Irenes levde till 1967 och hade då varit änkling i tolv år.

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Järn eller Platina
Efterlängtade genvägar till porträttgallerier och ...

Relaterade inlägg

 

Kommentarer 4

Ted Rosvall den lördag, 18 november 2017 07:19

Nej, någon IRENES har jag inte i min släkt, däremot en IRENUS:Irenus Vilhelm CarlblomFödd 1854-04-05 Karsgården, Slöta (R)Död 1933-10-04 Ft Ransom, Ransom Co, NDIrenus eller Ireneus är en latiniserad form av det grekiska Eirenaios som betyder "fridfull".IRENES är säkert bara en annan stavning av detta fridfulla namn.https://www.google.se/imgres?imgurl=http://i84.photobucket.com/albums/k27/jakyl32/365%2520Rosaries-%2520June/628irenaeus5.jpg&imgrefurl=http://365rosaries.blogspot.com/2010/06/june-28-saint-irenaeus-of-lyons.html&h=417&w=300&tbnid=2ox5r_oQ3xmHKM:&tbnh=160&tbnw=114&usg=__GwR_6OIrzh1pIgjxRC6RLmdpseI%3D&vet=10ahUKEwiC2oKGvcfXAhXE0xoKHS_EBi4Q_B0IgwEwCg..i&docid=TNJPdy6vvMeQzM&itg=1&sa=X&ved=0ahUKEwiC2oKGvcfXAhXE0xoKHS_EBi4Q_B0IgwEwCgIrenæus av Lyon, född cirka 130 i Smyrna, död 202 i Lugdunum, var en fransk biskop och martyr. Irenæus vördas som helgon inom Romersk-katolska kyrkan och Ortodoxa kyrkan. Wikipedia

Nej, någon IRENES har jag inte i min släkt, däremot en IRENUS:[b]Irenus Vilhelm Carlblom[/b]Född 1854-04-05 Karsgården, Slöta (R)Död 1933-10-04 Ft Ransom, Ransom Co, NDIrenus eller Ireneus är en latiniserad form av det grekiska Eirenaios som betyder "fridfull".IRENES är säkert bara en annan stavning av detta fridfulla namn.[img]https://www.google.se/imgres?imgurl=http://i84.photobucket.com/albums/k27/jakyl32/365%2520Rosaries-%2520June/628irenaeus5.jpg&imgrefurl=http://365rosaries.blogspot.com/2010/06/june-28-saint-irenaeus-of-lyons.html&h=417&w=300&tbnid=2ox5r_oQ3xmHKM:&tbnh=160&tbnw=114&usg=__GwR_6OIrzh1pIgjxRC6RLmdpseI%3D&vet=10ahUKEwiC2oKGvcfXAhXE0xoKHS_EBi4Q_B0IgwEwCg..i&docid=TNJPdy6vvMeQzM&itg=1&sa=X&ved=0ahUKEwiC2oKGvcfXAhXE0xoKHS_EBi4Q_B0IgwEwCg[/img]Irenæus av Lyon, född cirka 130 i Smyrna, död 202 i Lugdunum, var en fransk biskop och martyr. Irenæus vördas som helgon inom Romersk-katolska kyrkan och Ortodoxa kyrkan. Wikipedia
Ted Rosvall den lördag, 18 november 2017 07:21

Den förfärliga länken var tänkt att plocka fram en fin bild på denne martyr - men jag har aldrig riktigt begripit hur man får till illustrationer i bloggens kommentarfält ... Varför går det inte att infoga en bild från sig egen dator?

Den förfärliga länken var tänkt att plocka fram en fin bild på denne martyr - men jag har aldrig riktigt begripit hur man får till illustrationer i bloggens kommentarfält ... Varför går det inte att infoga en bild från sig egen dator?
Eva Johansson den lördag, 18 november 2017 07:34

Ja, det är konstigt. Vi får hoppas det går att rätta till.

Ja, det är konstigt. Vi får hoppas det går att rätta till.
Eva Johansson den lördag, 18 november 2017 07:33

Ted, det låter rimligt och stämmer säkert. Vid ett tillfälle har jag sett att min pappas farbrors namn var skrivet Ireneus, så då har nog prästen trott att det var det var så det skulle stavas. Men han var döpt Irenes och så säger man i min släkt också. Kanske kan man kalla det en folklig variant.

Ted, det låter rimligt och stämmer säkert. Vid ett tillfälle har jag sett att min pappas farbrors namn var skrivet Ireneus, så då har nog prästen trott att det var det var så det skulle stavas. Men han var döpt Irenes och så säger man i min släkt också. Kanske kan man kalla det en folklig variant.
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
28 mars 2024

Captcha bild