Fotoateljé som drevs av Wilhelm Abraham Eurenius (1830-1892) och Peter Ludvig Quist (1833-1924).
Fotografen och gravören Wilhelm Abraham Eurenius (1830-1892), var från 1850-talets mitt verksam i Stockholm. Här utförde han arbeten åt gravören Salmson, Georg Scheutz m. fl. i sin ateljé, mellan 1864-80 belägen på Regeringsgatan 18 i Stockholm.
Då dagerrotypin ersattes av panotypi och framför allt av fotografi, följde Wilhelm Abraham Eurenius. med i utvecklingen och är därför känd som en av Stockholms första och av samtiden mest anlitade fotografer. Han blev 1858 kompanjon med P. L. Quist och firman W. A. Eurenius & P. L. Quist, Hof-photografer arbetade i många år i den nämnda lokalen vid Regeringsgatan 18 samt 1881-- 92 i Hamngatan 18.
Källa: Nationalmuseum
Okänd herre. Från samma bunt som #168364.
Okänd man och okänd pojke. Mannen har någon symbol på kepsen som kanske skulle kunna identifieras. Ringen på handen tyder på att mannen är gift. Pojken skulle kunna härstamma från Khoisanbefolkningen i södra Afrika. Från Beda Pegels (1857-1958) eller från Edit Linder (1886-1970) (född Hedlund) och Eric Linders (1896-1974) efterlämnade samlingar.
Hospitelssysslomannen C. G. Beijbom, står det under kortet. Borde vara: Karl Gustaf Beijbom född 1840 i Kärrbo Västmanland. Källa: Sveriges Dödbok. Från samma album som #164030.
Ascerina? Beijbom, står det under kortet. Från samma album som #164030.
Eva Beijbom, står det under kortet. Död 19/6 1879, står det på baksidan. Från samma album som #164030.
Okänd kvinna. Från samma album som #152281.
Okänd kvinna. Från samma album som #152281.
Okänd man.Ur fotoalbum hittat på Piponska husets vind i Haparanda. Albumen har troligen tillhört familjen Liljebäck #151586.
Samtida anteckning på baksidan: "Mauritz Grönlund 1876". Ur fotoalbum hittat på Piponska husets vind i Haparanda. Albumen har troligen tillhört familjen Liljebäck #151586.
Herr Rosenlind Fru Rosenlind född Svedenb(o)rg, står det på baksidan. Från samma album som #145015.
Apotek. Graff, står det på baksidan. Från samma album som #145015.
Kommentar