Bilder i album #19832

Kommentarer

19832

"Jag" står det i albumet, och då bör det vara en son (se kommentar!) till Otto Rådström. Ur ett album köpt på loppmarknad i Helgum i Ångermanland.

Katalog:Wallgren
Fotografens namn & adressWallgren
Kommentar
2016-05-18 17:17:24 Ann-Mari Bäckman
Kan fotografen vara Hallgren (Berta Hallgren), eftersom flickan var född i Mora?
2008-12-12 07:51:35 Ann-Mari Bäckman
Inga-Lis! Känner du igen någon på de andra korten i album #19832? Skriv #19832 i sökrutan.
2008-12-11 20:35:00 Inga-Lis Hermansson
Det är otroligt att se dessa bilder och diskussioner om min familj. Jag blir verkligen rörd. Bilden ovan föreställer min syster Ann-Mari. Själv heter jag Inga-Lis och är dotter till Otto Valentin och Maria Rådström, född 13/6 1920. Min mor gick bort när jag var nästan 11 år. Min far gifte om sig med Elin (kallad Ella). Min syster Ann-Mari (bilden) gick bort 2004. Hennes barn är Birgitta och Per-Olof. Själv har jag två barn: Kerstin och Cecilia. Min man Gunnar Hermansson gick bort 2005.
2003-07-21 21:23:23 Peter Karlsson
Jo, jag har just kommenterat det på Ottos bild #19833, samt lagt in en blänkare här ovan i mitt tidigare inlägg om att det var en felspekulation.. -Det var inte dåligt vad mycket du redan hade koll på om detta album!
2003-07-21 21:07:49 Anders Nylander
Hustrun Elin Magdalena född 1892 i Ludvika måste vara hustru nummer två.
2003-07-21 18:11:49 Anders Nylander
Bilden föreställer en dotter (inte en son som jag först skrev) till Otto och Maria Rådström som heter Ann-Marie född 19/4 1918 gift 1942 med Arne Höglund född 1913 i Högsjö Y, kassör Härnösand.
2003-07-18 14:31:26 Peter Karlsson
Fler spekulationer: Otto Valentin Rådström finns på 'Sveriges dödbok' - han är född 1893-07-23 i Björna och dog i Härnösand 1972-02-09. Hustrun hette Elin Magdalena och var född 1892-07-22 i Ludvika (W), död 1971-12-07 i Härnösand. Därmed finns kanske möjlighet att spåra mostrar, morbröder samt morföräldar som finns på kort i detta album, tyvärr saknas folkräkningen 1900 för Ludvika, så frågan får ligga i avvaktan på fler uppgifter. Förmodligen har väl familjen kommit till Ångermanland då en del släktingar på även moderns sida är porträtterade i Ångermanland. Förmodligen är en del äldre kort utan angiven fotograf eller ort ifrån Dalarna. (Detta med bilder ifrån Ludvika/Dalarna kan vi nog dra ett streck över, då det var en andra hustru till Otto som var därifrån..)
2003-07-18 10:58:11 Peter Karlsson
Eftersom detta är huvudbilden i albumet så stoppar jag här in lite spekulationer kring vad som bör kunna vara fadern Otto Rådström med en del syskon, där några 'fastrar' verkar förekomma i albumet, Lydia född 1877 och Märta född 1872 tror jag kan vara de som förekommer på egna bilder i detta album. Björna församling [1890] Hemort: Björna Nils Johan Rådström född 1838 Anundsjö, Hemmansegare Kyrkovärd, (död före 1900) Sara Kristina Eriksdotter född 1852? Anundsjö (Skulle 'Kristin' på #19845 kunna vara modern ?) Jonas Amandus 1871 Björna* Märta Johanna 1872 Björna* (Märta på #19840 ?) Anna Lydia 1877 Björna* (Lydia på #19845 och #19841 ?) Sara Katarina 1881 Björna (Karin på #19845 ?) Otto Walentin 1893 Björna (Otto på #19833 - i så fall 14 år på ett troligt konfirmationsfoto.) År 1900 finns både Märta och Lydia som 'pigor' i samma hushåll som brodern Jonas som då är arrendator i Björna - *) här står dock alla tre som födda i Anundsjö. De flesta kort verkar annars vara på 'moderns sida' - så om man kan få fram namnet på Ottos hustru bör man kunna identifiera många bilder med hjälp av bland annat folkräkningen 1890/1900 som är källan till ovanstående uppgifter..
19833

Otto Rådström min pappa står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressEbba Lindstedt
Kommentar
2004-10-30 13:42:50 therese vallentin
Åke och Olly Vallentin
2003-07-21 21:09:11 Peter Karlsson
Det förklarar det jag såg på Sveriges dödbok (och skrev om under #19832 utan att reflektera över), där stod nämligen giftermålsdatumet på Ottos hustru Elin Magdalena som 1936-06-28 - det gällde alltså ett andra gifte.. Som redan nämnts på bild 19832 så dog alltså Otto Rådtröm i Härnösand 1972-02-09.
2003-07-21 18:21:40 Anders Nylander
Otto Vallentin Rådström född 23/7 1893 i Björna utflyttad till Mora 1918 gift 1917 med Maria Erika Amanda Sjölund född 16/1 1896 död 9/6 1931. Dom hade barnen Ann-Marie född 19/4 1918 och Inga-Lis född 13/6 1920. Otto Vallentin var son till Nils Johan Rådström född 1838 i Anundsjö död i Björna 1895 och hans hustru Sara Kristina Eriksdotter född 1852 i Anundsjö. Maria Erika Amandas föräldrar var bonden i Hemling Petter Sjölund född 1859 och Brita Fredrika Borglund född 1861.
19834

Morbror Jonas står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressHanna Cronquist, Ebba Lindstedts Eftr.
Kommentar
2003-07-21 18:25:39 Anders Nylander
Det bör vara Jonas Sjölund d.y. född 13/5 1887 hemmansägare i Hemling, Björna. Gift 1915 med Edit ANNA Johansdotter född 24/6 1893, dotter till Nils Johansson i Skallviken.
19835

Moster Anna o morbror Jonas står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressOkänd fotograf
Kommentar
2010-01-15 20:18:11 Gösta Ericsson,, Uppsala
Det här är min farmors bror Jonas (Joncke) Sjölund och hans hustru Anna som bodde alldeles intill farmor och farfar (Märta och Edvard Eriksson, Västibyn i Hemling.
2003-07-21 18:27:05 Anders Nylander
Se #19834.
19836

Moster Sara o Severin står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressW. Wångström
Kommentar
2004-04-26 15:18:07 Nils Åke Nilsson
Det är Severin som är ett skrivfel i bildtexten. Moster Sara är rätt och vid sin sida har hon sin man Jonas Jonke Nordin. Moster Sara är syster till Anny som nämns i kommentaren av Anders Nylander. Och Anny och Severin är min mormor och morfar. Därför kan jag med säkerhet härmed rätta till bildtexten. Rättelsen bekräftas även av min mor.
2003-07-21 20:18:51 Anders Nylander
Moster Sara är troligen ett skrivfel. Det borde vara Anny Elisabet Sjölund född 13/5 1893 gift 1916 med Nils Severin Sondell född 4/3 1889 död 1939 hemmansägare i Hemling Björna Y.
19837

Moster Thea o morbror Alfrid står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressWångström
Kommentar
2003-07-21 18:33:18 Anders Nylander
Bilden föreställer dottern till Pelle och Brita Sjölund i Hemling Brita Teresia (Thea) Sjölund född 21/12 1900 som trilling gift 1922 med Jacob ALFRED Sjöberg född 25/2 1895 hemmansägare i Hemling Björna. (Thea finns även på bild #19949) Peter //Admin.
19838

Moster Märta syster till mamma står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Katalog:Expres
Fotografens namn & adressExpres
Kommentar
2003-07-21 18:36:51 Anders Nylander
Bilden föreställer MÄRTA Katarina Karolina Sjölund född 28/4 1889 dotter till Pelle och Brita Sjölund. Hon gifte sig 1913 med Erik EDVARD Eriksson född 5/5 1883 död 22/7 1952 hemmansägare i Hemling.
19839

Morbror Edvard står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressEbba Lindstedt
Kommentar
2020-08-31 16:18:08 Elisabeth Bönnemark
Om detta är maken till #19832 så heter han Erik Edvard Eriksson född 5 maj 1883, död 22 juli 1952. Min gammelmorbror.
2003-07-21 18:38:31 Anders Nylander
Karl EDVARD Eriksson 1883-1952. Hustrun se bild #19838.
19840

Faster Märta i Umeå står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressLundmarks Atelier
Kommentar
2016-05-18 07:59:32 Ann-Mari Bäckman
Märta Johanna Rådström gift Andersson var född 4/10 1872, Anundsjö, som dotter till Nils Johan Rådström född 1838, Anundsjö och Brita Stina Jonsdotter född 1845, Anundsjö (död 1874). Hon var ägare till Nya Begravningsbyrån i Umeå stad, Västerbotten 1911-1924, då hon gifter sig med kaptenen och skeppsredaren Per Viktor Andersson född 1875, Grundsunda, Ångermanland. De var bosatta i Holmsund, Västerbotten. Källor: Födelseboken för Anundsjö, Ångermanland, C:6, 4/10 1872. Församlingsboken Umeå stad sidan 1068, (AIIa:5d) 1920-1937. Församlingsboken Holmsund, Västerbotten sidan 41, Djupvik, AIIa:1 (19181938)
2009-02-13 07:44:49 Ann-Mari Bäckman
I begravda i Sverige står att hon var född 4/10 1872, likaså i Sveriges dödbok. Däremot hittar jag henne inte i SCB födda, Björna. Maken hette antagligen Per Vilhelm Andersson född 19/8 1875, död 1946 i Holmsund, Västerbotten. Märta Johanna var hans tredje fru. Källa: Begravda i Sverige
2006-11-15 21:31:29 Ann-Mari Bäckman
Märta Johanna Andersson född Rådström dör den 6/12 1955 i Holmsund Västerbotten. Det står i Sveriges dödbok att hon var änka.
2003-07-21 18:40:25 Anders Nylander
MÄRTA Johanna Rådström född 4/11 1872 utflyttade till Umeå 1911 från Björna Y.
19841

Farbror Kalle o faster Lydia med barn, kusiner Hilding, Hildur, Karin (Märta är ej född här) står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Katalog:A. Stenholm
Fotografens namn & adressA. Stenholm, Långgatan 5
Kommentar
2016-05-18 08:14:17 Ann-Mari Bäckman
Åkaren Karl Spektor född 1868, Färnebo, Värmland, gift med Anna Lydia Rådström född 1877, Björna, dotter till Nils Johan Rådström född 1838, Anundsjö och hans andra hustru Sara Kristina Eriksdotter född 1850, Anundsjö. Barnen: Karl Hilding Spektor född 1903, Härnösand. Hildur Maria Spektor född 1907, Härnösand. Karin Lydia Spektor född 1909, Härnösand. Källa: Husförhör Björna by, Björna sidan 12, 1872-1881 (AI:8a). Församlingsboken Härnösand, Ångermanland sidan 858, 1901-1910 (AIIaa:2)
2003-07-21 18:44:11 Anders Nylander
Faster Lydia är Anna LYDIA Rådström född 3/7 1877. Jag har inga uppgifter om övriga familjen.
19843

Morfar o mormor till Inga-Lis o Ann-Mari står det i albumet. Ur samma album som #19832. ------ I boken Släkten och hembygden av Erik O. Nylander finns samma bild som föreställer bonden i Hemling Per Sjölund född 22/10 1859 och gift 24/10 1886 med Brita Fredrika Borglund född 23/7 1861 i Björna.

Fotografens namn & adressA. O. Hedman
Kommentar
2005-11-28 00:42:22 Ann-Mari Bäckman
Bild på A.O. Hedman finns på #34644.
2003-07-18 23:02:04 Peter Karlsson
Jo, med tanke på allt gräs framför hans fond på flera bilder så rörde han sig säkert en del - men det enklaste är nog att de bilder som bör vara hans får stå under den ort vi känner till, alltså Helgum.
2003-07-18 22:54:36 Anders Nylander
Fotografen Anders Olof Hedman född 1853 i Helgum gifte sig 1894 med en tjugo år yngre torparedottern Maria Mathilda Gidlund från Getingsta i Gideå Y. Vigseln skedde i Sollefteå. Hedman bodde tidvis i Gideå men verkade som kringresande fotograf. Hans fotoutrustning samt en stor mängd glasplåtar och fotografier förstördes vid en brand i Gävle 1957. Uppgifterna kommer från boken Yrkesfotografer i Örnsköldsvik.
2003-07-18 22:39:31 Peter Karlsson
Med ledning av kulissen på bild #19884 (och att det gäller samma album) så törs vi nog placera denna bild under fotografen A.O. Hedman i Helgum.
19844

Bo-Erik står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressOkänd fotograf
Kommentar
2021-08-03 06:56:47 Birgitta Angerbjörn
Ja, detta föreställer Bo-Erik Angerbjörn f 1916 i Björna by.
2016-08-15 11:02:42 Birgitta
Kan ej bekräfta, men om det är den Bo-Erik på bilden, så tog han namnet Angerbjörn.
2016-05-18 09:32:41 Ann-Mari Bäckman
Det kan vara Bo Erik Andersson född 1916, Björna, son till Nils Andersson född 1877, Björna och Sara Katarina Rådström född 1881, Björna. Uppgiften bör bekräftas. Källa: Församlingsboken Björna by 2, Björna sidan 52, 1912-1931 (AII:2a
19845

Lydia, Karin o Kristin står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressAnna Klintberg
Kommentar
2009-01-31 22:18:49 Ann-Mari Bäckman
Anna Lydia Rådström född 3/7 1877 i Björna Ångermanland. Scb, födda Björna, Ångermanland.
2007-02-21 10:05:22 Ann-Mari Bäckman
Lydia bör vara Lydia Rådström på foto #19841
19846

Morfar o mormor med alla 7 st barn står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressA. O. Hedman
Kommentar
2009-04-07 14:35:25 Ann-Mari Bäckman
I Gårdar i Ångermanland står att Per Sjölund och Brita Fredrika Borglund sålde Hemling 2:42, Björna, Ångermanland, år 1919 till svärsonen Erik Edvard Eriksson född 1883 och hans hustru Märta Karolina Sjölund född 1889. Kan släktträffen gälla Per Sjölund och hans familj på foto #19977? 1941 var det ett stort tvåvåningshus på tomten, men det står att tidigare fanns det två mindre torpargårdar på samma ställe.
2007-10-28 08:57:02 Ann-Mari Bäckman
År 1900 bodde familjen i Hemling, Björna, Ångermanland. Källa: Sveriges befolkning 1900
2003-07-21 18:55:30 Anders Nylander
Petrus (PELLE) Sjölund 1859-1941 gift 1886 med BRITA Fredrika Borglund 1861-1926. Deras barn är Jonas Sjölund född 1887, Märta Katarina Karolina gift Eriksson född 1889, Eva Elisabet 1891-1892 (ej på bilden), Anny Elisabet gift Sondell född 1893, Maria Erika Amanda gift Rådström född 1896, Erik Sjölund född 1898 och trillingarna Sara Kristina gift Nordin född 1900, Brita Teresia (Thea) gift Sjöberg född 1900 och Per född 1900 men han dog åtta veckor gammal.
2003-07-18 22:40:09 Peter Karlsson
Med ledning av kulissen på bild #19884 (och att det gäller samma album) så törs vi nog placera denna bild under fotografen A.O. Hedman i Helgum.
19847

Anna Haglöf i Mora står det i albumet. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressAteljé E. Beckertz
19848

Okänt par. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressBerta Hallgren
19849

Okänd man, se även #19848. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressBerta Hallgren
19850

Okänd kvinna. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressBerta Hallgren
19851

Jenny 1925, okänd kvinna. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressW. Wångström
Kommentar
2014-01-19 17:13:03 Lennart Selander
Hon finns även på kort nr #19934 och #89348
2010-01-12 17:52:13 Annica Sjölund
Detta är lärarinnan Jenny Selander, från Arnäs, som blev ordinarie folkskollärare 1918 i Hemlings skola. Jenny hade också en syster, Anna Selander, som tjänstgjorde bl a i Movattnet och Angsta. (Se s.45-46 Släkten och Hembygden).
19871

Okänt par. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressA. O. Hedman
Kommentar
2003-07-21 17:26:06 Anders Nylander
Av en händelse råkar jag ha en bok av Erik O Nylander som heter Släkten och hembygden och där finns en liknande bild där hon står på till höger om mannen. Bilden föreställer hemmansägaren i Hemling Jonas Sjölund d.ä. född 1857 i Björna och hans hustru Sara Maria Persdotter född 1855 i Anundsjö Y.
2003-07-18 22:41:05 Peter Karlsson
Med ledning av kulissen på bild #19884 (och att det gäller samma album) så törs vi nog placera denna bild under fotografen A.O. Hedman i Helgum.
19872

Okänt brudpar. Ur samma album som #19832.

Fotografens namn & adressWerner Wångström
Kommentar
2021-11-30 13:30:09 Annica
Det är jag som skrivit kommentaren från 2010-01-12.
2010-08-21 06:22:05 Ann-Mari Bäckman
Se #19834 och #19835
2010-01-12 17:58:11 Annica Sjölund
Detta är bröllopskortet av Jonas Sjölund d.y. 13/5 1887, Hemling, med hustru Edit ANNA Johansd:r 24/6 1893 - från säker källa, den mycket klara och vitala sonen Signar, idag 92 år.

Sök i Porträttfynd

Sök bilder utifrån motiv