Vana Facebook-användare har noterat att företaget nyligen har ändrat sina algoritmer. Numera prioriteras social interaktion och sådant innehåll som man redan har klickat på, eller gillar.

Många kommer ihåg att man fram tills nyligen fått aviseringar om allt nytt publicerat av de organisationer/grupper/företag man har valt att följa. Även nyheter från etablerade mediekanaler har prioriterats av det sociala medie-företaget, vilket har medfört att mycket av innehållet i mångas "flöden" hittills varit baserat på journalistik.

Men numera är det i stället kontakten och interaktionen mellan användarna som prioriteras, något som tar Facebook tillbaka till sitt ursprung – som ett medium för social interaktion. Vad användarna tycker om det är i dagsläget svårt att svara på, men många, framför allt inom medieföretagen varnar för att Facebooks nya strategi förstärker den så kallade "filterbubblan" – eftersom att många på det viset sällan eller aldrig behöver komma i kontakt med verkliga nyheter.

Missa inget om släktforskning

Trafiken på Rötter är fortfarande hög, eftersom många av nättidningens besökare går till sidan direkt och inte klickar sig vidare från Facebook.

Men du som vill veta det senaste inom släktforskarvärlden och gärna använder dig av Facebook kan med några klick se till att du inte missar någonting viktigt. Så här kan du gå till väga:

Gå in på en sida du gillar, exempelvis Sveriges Släktforskarförbunds. Där kan du numera välja hur du följer sidan. Se bild nedan.

aviseringar FB

Genom att klicka på den lilla pennan till höger kan du mer specifikt ange hur du vill att nyheter och aviseringar från Sveriges Släktforskarförbund och Rötter visas. Se bild nedan.

aviseringar FB 2

Här kommer du till Sveriges Släktforskarförbund på Facebook.

Annonser