Södermanland: Senast kommenterade

Kommentarer

241903

Okänd kvinna

Katalog:Brydolf
Fotografens namn & adressBrydolf, Eskilstuna
Kommentar
2023-02-05 10:40:00 Maria Nilsdotter
Emmas son Karl Einar* Larsson finns på #258343. Skrev lite fel i förra kommentaren, hon var min farfars farmor och inget annat.
2022-08-27 07:44:46 Maria Nilsdotter
Bilden föreställer Emma Larsson född 1867-10-13 i Berga soldattorp, Öja (D) och död 1937-01-06 i Eskilstuna Fors (D). Gift 1887 med åkeriarbetare/arrendator Per Johan Larsson född 1856-12-31 i Gillberga (D), död 1922-10-27 i Eskilstuna (D). Källa: Släktalbum innehållande samma foto, hon var min farfars farfars mor.
256462

Okänd kvinna. Fotot inleder ett album inköpt på auktion från Katrineholm. Text på pärmens insida: "Berta Hagström gratuleras den 19 december 1915". Inga övriga bakgrundsuppgifter, tyvärr.

Fotografens namn & adressMaria Hallström, Södertelje, Gnesta, Jerna, Tumba.
Kommentar
2022-08-02 17:10:36 Annika Lidén
Det finns en Berta Rosalia Hagström född 1892-12-19 i Björnlunda församling, Södermanlands län som kan vara en trolig ägare av detta album. Källa Arkiv Digital. Uppgiften bör bekräftas.
151009

Okänd kvinna. Från samma bunt som #150952.

Katalog:Alf Lindhe
Fotografens namn & adressAlf Lindhe, Storgatan 25, Strängnäs.
Kommentar
2022-07-10 16:40:13 Daniel Wicksén
Det här är med stor sannolikhet Augusta Maria Wallin född i Vansö 1883-06-14, avliden i 1935-03-04 i Östra Vingåker. Var god vän med bland annat min farmors farmor, Hulda Maria Karlsson f. 1883-07-16 i Vansö som finns på bild här i Porträttfynd.
218120

Från Karl Gösta Alvfors album #217975.Okänd kvinna .På baksidan står "Valborg 1918"

Katalog:Eric Kling
Fotografens namn & adressEric Kling NYKÖPING
Kommentar
2022-06-20 18:06:06 Anneli Arvidzon
Se foto #84084 med kommentar, i mappen från Eric Kling, där finns uppgifter om vem denna kvinna är.
168937

Okänd man, från samma bunt som #168776.

Fotografens namn & adressCarl Jette NYKÖPING
Kommentar
2022-04-15 20:33:31 Leif Nordin
Erik Oscar Wahlström, 1877-1908. Gift med min farfars kusin "Mimmi". Jag har ett nära nog identiskt porträtt, taget i Stockholm.
251744

#251350 Snickaren Hammarqvist Mariefred - Sten Sture kommittén

Fotografens namn & adressL. Erik Lindmark Mariefred
Kommentar
2022-02-17 13:54:25 Ann-Mari Bäckman
Det kan då vara snickaren Karl Oskar Hammarqvist född 1851, Brunneby. Han var bosatt med sin familj år 1900 i Mariefred , No 64. Källa: Sveriges Befolkning 1900
241093

#241090 AU45 Ragnar Sävholm

Fotografens namn & adressL.Erik Lindmark, Mariefred
Kommentar
2022-02-17 13:38:34 Ann-Mari Bäckman
Sven Johan Ragnar Sävholm född 1890, Jönköping. Källa: Sveriges Dödbok 7
251375

#251350 Amanda Petersson, Ingrid Hallman, Staffan Bardizbonian. Hallman Folkskollärare Mariefred 1898-99

Katalog:Axel Wester
Fotografens namn & adressAxel Wester Eskilstuna
Kommentar
2022-02-16 16:38:36 Ann-Mari Bäckman
Det bör vara Folkskollärarinnan Ingrid Birgitta Hallman född 1874, Trollhättan och systersonen Staffan Bardigbanian född 1899, Klara (Källa: Sveriges Befolkning 1910) Enligt Sveriges Befolkning 1900, så bodde Staffan född 1899, Klara, i Klara tillsammans med Anna Katarina Bardizbardian född 1876, Trollhättan. Den senare står som hustru. I Sveriges Dödbok 7 finns Staffan med efternamnet Hallman.
215350

Syskonen: EVERT Valdemar Lagerlund (1903-02-26 (Tystberga) -- 1982-09-29 (Runebergsgatan 33 A I, Nyköpings östra)) (överst till vänster). Karl MAURITZ Lagerlund (1896-02-11 (Tystberga) -- 1978-03-14 (Ö Stationsgatan 5, Nyköpings östra)) (överst till höger). EDIT Maria Altefelt (Lagerlund) (1899-07-08 (Tystberga) -- 1987-10-14 (Rogsta, Tystberga)) (nederst till vänster). GUSTAF Henrik Lagerlund (1907-12-09 (Tysberga) -- 1989-05-26 (Björkgåren, Tystberga)) (i mitten). SVEN Olof Lagerlund (191 ...
Läs mer...

Fotografens namn & adressElin Lagerstam, Nyköping
Kommentar
2022-02-12 09:40:21 Ingmar Hedblom
Se bild #250972 på Tekla Pettersson född Lagerlund som är tremänning/syssling till barnen på bilden. Hennes farfar Anders Lagerlund f 1821-08-15 var bror till barnens farfar Jonas Peter Lagerlund f1835-11-17
251736

#251350 A. Flodman Organist Mariefred Tillika Folkskollärare. Sedan tog han afsked och blef banktjänsteman och FackTotum.

Fotografens namn & adressL. Erik Lindmark Mariefred
Kommentar
2023-06-05 07:23:30 Marcus Willén Ode
Se även Alfred Flodmans tonsättning "Fansång" i Till hembygden 1908:97–99, där ett utsnitt av porträttet är publicerat
2022-02-09 12:44:42 Annika Lidén
Detta borde vara Karl Alfred Flodman född 1877-01-28 i Ösmo. Han står först som folkskollärare, klockare och organist. Någon gång mellan 1911 och 1920 byter hans yrke till rådman och bankkamrer. Källa Arkiv Digital.
251351

#251350 Okända damer

Fotografens namn & adressA Anderzon Strengnäs
Kommentar
2022-01-31 16:15:58 Ann-Mari Bäckman
Fotot är från ca 1880, då denna lilla scarfes var aktuell. Kvinnorna ser ut att vara ca 15-20 år gamla.
228439

#228437 R33 Bokhållare Fahlander

Katalog:Zetherström
Fotografens namn & adressA. Zetherström Eskilstuna
Kommentar
2022-01-26 08:56:46 Peter
Detta bör vara Anders Johan Fahlander. f. 1844 i Ljusnedal / Härjedalen. Senare bosatt i Ljusdal.
194989

Elin och Axel Rabenius - min mormors syster, står det på baksidan. Kan vara: Elin Josefina Rabenius född Larsson 16/1 1875 och gift 27/12 1908. Från samma album som #194708.

Fotografens namn & adressGerda Karlsson, Valla.
Kommentar
2021-12-12 11:28:18 ANDERS RABENIUS
det är min farfar och farmor Axel och Elin Rabenius, som bodde i Sundsvall
26321

Arnling. Från samma album som #26091.

Fotografens namn & adressAnna Hellbergs Eftr., Kerstin Hedman
Kommentar
2021-10-29 17:18:18 Elisabeth Bergstrand
Bör kunna vara Johan Oskar Bertil Arnling född Andersson. Som studerade vid folkskoleseminariet i Strängnäs och senare var verksam som folkskollärare i Gäddsjö, Nora från 1924 till sin död 1949. Ogift. Han var född 19000925 i Näs utanför Falköping. I husförhöret för Åsle finns antecknat att han är student i Strängnäs. Källa: Åsle (R) AII:1 (1901-1921) Bild 19 / sid 9 (AID: v83915.b19.s9, NAD: SE/GLA/13658)
2021-10-29 17:17:59 Elisabeth Bergstrand
Bör kunna vara Johan Oskar Bertil Arnling född Andersson. Som studerade vid folkskoleseminariet i Strängnäs och senare var verksam som folkskollärare i Gäddsjö, Nora från 1924 till sin död 1949. Ogift. Han var född 19000925 i Näs utanför Falköping. I husförhöret för Åsle finns antecknat att han är student i Strängnäs. Källa: Åsle (R) AII:1 (1901-1921) Bild 19 / sid 9 (AID: v83915.b19.s9, NAD: SE/GLA/13658)
78858

Karolina Matilda Melander född 1829 i Härad D, gift med Per Johan Hammarström född 1825 i Hidinge, Örebro. Här med sonen Henning. Ur samma samling som #78800.

Fotografens namn & adressA. Anderzon
Kommentar
2022-03-24 18:12:42 Lars Eriksson Eriksson
Visitkortet var inte uppfunnit 1852. Då fanns bara daguerreotyper och ambrotyper, kortet skulle kunna vara ett repro på en sådan med det ser inte ut så. Fotografen A. Anderzon (Anders Andersson) bosatte sig i Strängnäs 1865 och öppnade en ateljé strax därefter.
2022-02-16 20:10:59 Ann-Mari Bäckman
Sonen Johan Henning var född 1851, Strängnäs. Frågan är om fotot är taget så tidigt? Jag tycker att kvinnans klänning verkar vara från tiden 1860-1865. Exakt vad det var för mode kring 1852 vet jag inte. Källa: Sveriges Befolkning 1880.
2014-03-06 12:19:38 hans
fotot skulle alltså vara från kring 1860, kan det verkligen vara möjligt?
42018

Enligt anteckning på baksidan är detta Hemmansägaren och kyrkovärden Lars Olsson i Wik, Västra Vingåkers socken, född år 1795 och död år 1867. Han är klädd i Vingåkers dåvarande nationaldräkt. Finns i samma album som #42014.

Fotografens namn & adressAug. Kling
Kommentar
2022-01-22 11:45:36 Jan Wiik
Jag instämmer i att personen är bonden Lars Olsson född 10/3 1795 i Västra Vingåker (Vik Vestergården) och död 13/5 1867 i Västra Vingåker (Viks v.gd.). Indikationen är en rastrerad kopia av samma bild som fanns hos min fars kusin Tore Wiik med påskriften "Tores farfars far". Och Lars Olsson var just Tores (och min fars) farfars far. Jag kan lägga till att bilden nr 42041 (Karin Wiik) i samma album är barnbarn till Lars Olsson.
2012-10-12 08:23:54 Ann-Mari Bäckman
Detta bör vara Lars Olsson född 1795(10/3) Västra Vingåker, död den 13/5 1867, Wik, Västra Vingåker, Södermanland. I hushållet fanns det oäkta barnbarnet Anna Fredrika född 26/8 1853, Västra Vingåker, dotter till Ingrid Larsdotter. Anna Fredrika tog sig efternamnet Sjögren och var gift med konduktören Axel Gustaf Gren född 1845, Grödinge Södermanland, bosatt i Stockholm 1890. Två av deras barn kan finnas på foto #42040 och 42022. Källor: Dödboken, Västra Vingåker, Södermanland 1867 Husförhör Västra Vingåker, sidan 67, 1866-1870 Sveriges Befolkning 1890
87757

Fru Haeren står det i albumet. Ur samma album som #87720.

Fotografens namn & adressA. Anderzon
Kommentar
2022-02-16 20:20:32 Ann-Mari Bäckman
Det är nog inte en kvinna född 1838 på fotot. Jag skulle tippa att fotot är från 1860-1865 p g a klänningsmodellen. Kvinnan ser ut att vara 65-70 år. Så hon bör vara född på 1790-talet.
2010-09-14 09:09:58 Jan-Åke Holmbring, Linköping
Det skulle kunna vara Maria Stina Lilja, född i Karlsborg (R) 1838, död i Örebro och begravd där (utan datum). Hon var gift med ångbåtsbefälhavaren Frans August Haerén, f. i Strängnäs 1839, d. i Örebro 1901. (Sveriges befolkning 1890, Begr. i Sverige).
80029

William Hamilton, står det under kortet. Från samma album som #79647.

Fotografens namn & adressCarl Jette, Kapellgatan 40
Kommentar
2022-08-11 13:27:13 Elisabeth Samsioe
Hej Peder, Såg din kommentar här först nu. Jag har en del bilder och skulle vara kul att se om du har annat. Kan man få kontakt på något vis? @AlexJausor
2021-10-10 14:17:41 Peder Broström
Jo, detta är William David Hamilton f 1868 i unga år. Han var far till min mormor Mary Bendz f Hamilton 1898. Det stämmer också att han under en period var bokhållare på Mårbacka. I boken Mammas Selma omnämns han vid ett flertal tillfällen. Min personliga favorit är när Selma Lagerlöf skriver: (Söndagsmorgon 25/8.1889 Sid 71) "Men nu skall mamma höra hvad som hände mig i dag. Jag ligger i min säng på mina egna rum och tänker just på att jag precis är min egen herre och kan sofva till 12 om jag har lust och då knackar det, tänk och det var inte mer än åtta på morgonen. Jag öppnade dörm på en liten glänt och hvem var det som kom om inte grefve Hamilton. Faster hade skrifvit till honom att inte glömma bort Lovisadagen och så kommer gossen hit; det var ju bra snällt af honom och nu blir väl Lovisa rent förtviflad. Han fick gå ut och gå så länge och jag skaffade frukost och klädde mig. Hittills har jag ätit hos Rönnes så jag hade kvar af matsäcken. Han fick äta fiskkaka mjölk och smörgås. (Kycklingen hade jag allt expedierat själf) Nu skall jag också ha middag få se hvad de kunna hemta åt mig. Nu är grefven rest och vi ha hållit ut hela dagen. Nu sist ha vi varit i Tivoli i Köpenhamn på en timmes visit. Gossen är allt snäll vi ha haft en riktigt munter dag, fast det såg mörkt ut i morgse." @ Elisabeth Samsioe, det verkar som om vi är bryllingar:)
2021-07-26 17:25:17 Elisabeth Samsioe
Ja, detta är William Hamilton f1868 i Österplana. Han är bror till min mormors mor Eva Hammar f.Hamilton 1865
2021-05-18 09:27:25 Thomas Heed Miskar
Se Elgenstierna, Svenska adelns ättartavlor, band III, sid 442, Tab. 46.
2017-11-06 19:53:07 Peter
Jag bor på Hede Säteri och har två kort där det står Greven på Hede. Och det är mycket likt er bild på Hamilton
2009-04-15 18:43:03 Ann-Mari Bäckman
William Hamilton kan då vara greven William David Hamilton född 1868 i Österplana, Västergötland. Han var gift med Tekla Maria Laurina Kronlund född 1862 i Skövde, Västergötland. De bodde 1900 på Hede säteri, Stora Mellby, Västergötland. Uppgiften bör bekräftas. Källa: Folkräkningen 1900
2008-10-27 07:18:43 Ann-Mari Bäckman
I boken Mammas Selma, brevväxling mellan Selma Lagerlöf och modern, nämns greven ofta. Greven var då William Hamilton, född 1868. Han hade varit bokhållare på Mårbacka. Greven gick senare lägre kurs på Alnarp. Om det är denna greve, som nämns, bör bekräftas.
36610

Okänt brudpar

Fotografens namn & adressElin Lagerstam
Kommentar
2021-11-15 09:45:12 Maud Westerberg
Min farmor och farfar. Hanna hette Eklund som flicka
2007-05-21 19:13:19 Sten Andersson
Paret på bilden är Johan Alfred och Johanna Eugenia Westerberg. De vigdes 1920-06-23. Alfred, (min mors morbror) född i Lilla Norrstugan, Tystberga (D) 1893-02-28, död i Nyköping 1980-08-13, var från 1934 möbelhandlare vid Ö Storgatan i Nyköping. Hustrun Hanna, född i Husby-Oppunda (D) 1898-10-23, död i Nyköping 1984-05-10. Tyvärr saknar jag bekräftad uppgift om Hannas efternamn som flicka.
39959

Okänd dam. Från samma album som #39566.

Fotografens namn & adressAug. Kling
Kommentar
2022-03-23 20:12:11 Kristina Mittag-Leffler
Instämmer , detta är Jeanette Murray gift med Pehr Erland Lagerhjelm, föräldrar till Sigrid Lagerhjelm gift Carl Leonard Danielsson - mormor o morfar till min farmor och farfar
2005-01-20 14:54:23 Ingrid Norberg
Detta är Johanna (JEANETTE) Charlotta Murray, född 8 mars 1834 i Stockholm A, död 23 december 1899 i Göteborg O. Gift 17 oktober 1855 med Pehr Erland Lagerhjelm, se #39973. Syster till Adolf Wilhelm Murray på #39891, som var bosatt i Nyköping år 1890. Fotot kan kanske vara taget i samband med besök hos honom? Källor: N.H. Qvist: Ådalen 1, Stockholm 1943 och A. Cnattingius: I Bergslagen för femtio år sedan, Stockholm 1925, båda med välliknande foton samt Svenskt Biografiskt Lexikon (CD) och Sveriges befolkning 1890 (CD).

Sök i Porträttfynd

Sök bilder utifrån motiv