Bilden är nog tagen runt 1901. Barnen kommer troligen från Glimåkra. Bilden förvarades löst tillsammans med ett ex av bild #213289 och ett ex av #213285, dock inte just de exemplaren. Jag misstänker att bilderna togs vid samma tillfälle eller i alla fall nära i tid. Är mitt antagande korrekt borde flickorna vara födda under första halvan av 1890-talet. Två av dem ser nästan ut som tvillingar och borde i alla fall vara systrar. Kanske alla tre.
Fotografens namn & adressSw. Swensson & Son. Kristianstad. Vid Köttorget.
Sittande är Nils Winqwist (1862-1932). Nils var under en period direktör på Maltesholms Cementfabrik (och bodde då på Sönnarslövsgården) - kanske är fotot från denna tid. På baksidan är det 4 tryckta ringar med text om förstapriser fotografen hade vunnit vid utställningar, kanske kan dessa hjälpa till att datera fotot.Det är dock mycket svårt att läsa texten: \"Prisbelöning åt Sw. Svensson för Fotografi 1886\" - cirkeln som jag antar betecknar baksidan av samma medalj lyder: \"...LANS. KONG HUSH ... Läs mer...
Fotografens namn & adressSw. Swensson (?, jag tycker inte att det står så exakt,...
Okänd kvinna. Förmodligen med anknytning till Kristianstad, Glimåkra eller kanske Jämshög. Troligen fotograferad efter 1907. I samma album som #209134.
Fotografens namn & adressSw. Swensson. Kongl. hoffotograf. Kristianstad. Köttorg...
Anna Svensdotter, född 1884 i Truedatorp, Glimåkra och död 1948 i Össjöa, Torp (G) och maken Carl Johansson, född 1867 i Fagerhult (H) och död 1951 i Össjöa, Torpa (G). Kanske i samband med förlovning 1904. Lös bild i familjens samlingar.
Fotografens namn & adressSw. Swensson. Kongl. hoffotograf. Kristianstad. Köttorg...
Min farmor Ida och hennes syskon. Från vänster: Cecilia Jönsson född 1882 och död 1962 i Glimåkra, Ellida Jönsson (gift. Klefberg) född 1889 i Glimåkra och död 1968 i Stockholm och Ida Jönsson/Jeppsson (g. Oredsson), född 1885 i Glimåkra och död 1954 i Bräknehoby. Ca. 1900. Lös bild i min fars samlingar.
Fotografens namn & adressSw. Swensson. Kongl. hoffotograf. Kristianstad.
Kommentar