Hon lät sig inte rubbas

"...förklarade de sig båda i Amerika hafva övergått till Baptistsamfundet och att de vidhåller denna lära, utan att låta sig däruti rubbas." Så skriver prästen i husförhörslängden i Mora (AI:15b sidan 345). Året är 1856 och först om två är ska det bli tillåtet att tillhöra ett annat religiöst samfund än den svenska statskyrkan. 1858 upphävdes det gamla konventikelplakatet med sitt förbud mot bönemöten.


Anteckningen i Mora kyrkbok. Bildkälla: Arkiv Digital, Mora AI:15b (1857-1862) Bild 347 / sid 345.

Anteckningen gäller Karin Larsdotter och hennes make Tysk Anders Andersson. Båda hade växt upp i Mora socken. Efter att de gift sig 1852 hade de utvandrat till Amerika men återvänt hem efter fyra år. Kanske blev hemlängtan för stor. Med sig hem från Amerika hade de äldste sonen Johannes.

Karin och hennes make lämnade Mora 1859 och flyttade till Hallen i Jämtland, tillsammans med en större grupp släktingar och grannar, som alla var baptister. Här blev de kvar, och här dog Karin i september 1900, då 76 år gammal.

Baptisterna och andra frikyrkliga var ofta illa sedda av prästerna, som till och med i vissa församlingar tvångsdöpte deras barn, trots att lagen gav församlingsborna rätt att tillhöra en frikyrka.

Karin Larsdotter ingår inte i min släkt, men jag har ändå följt hennes liv från vaggan till graven. Att göra det ingick i en kursuppgift för oss som läste fortsättningskursen i släktforskning vid Mittuniversitetet vårterminen 2012. Vi fick en gemensam uppgift där vi var och en skulle forska om någon av dessa baptister. Jag valde Karin.

Vart de styrde kosan i Amerika vet jag inte, men kanske till Rock Island i Illinois. Där bildades den första svenska baptistförsamlingen i USA, enligt boken "Svensk baptism genom 100 år" (utgiven 1948 av Baptistmissionens bokförlags AB). Prästen skriver ju att de döptes till baptister i Amerika, så det kan ha varit där. Amerikanska baptistförsamlingar fanns redan på flera håll. I Dalarna fick baptismen tidigt ett starkt fäste. I boken berättas också om två dalmasar i Orsa, baptister som dömts till fängelse för "gäckeri med sakramenten".

Jag måste erkänna att jag blev ganska fascinerad av denna unga kvinna och hennes livsval. Det var en mycket intressant uppgift att få ta itu med, och bidrog till att mitt intresse för släktforskning stärktes. Många gånger har jag i tanken återvänt till Karin Larsdotter och de andra från Mora som var bland de första baptisterna i Sverige. På Släktforskardagarna i Umeå i augusti hade vår lärare Jan Samuelsson en föreläsning om dessa baptister och vad som framkommit i hans och våra gemensamma forskningar. Vi var flera av hans tidigare studenter som lyssnade. Det var verkligen intressant.

Baptismen och religionsfriheten är en av många stora samhällsförändringar som omdanade livet för våra förfäder under 1800-talet. Religionsfriheten har lämnat tydliga spår i kyrkböckerna, vilket inte arbetarrörelsen och kvinnorörelsen gjort på samma sätt. I födelseboken skriver prästen "odöpt" och ibland i husförhörslängden "tillhör baptistsamfundet" för dem som valde denna frikyrka. Jag har stött på flera under min egen släktforskning. Tack vare detta får jag ett litet spår in i deras liv, jag får veta lite mer om dem än bara när de föddes, levde och dog. I ett fall har jag en släktgren där männen är kyrkvärdar i generation efter generation. Och så plötsligt blir de baptister. Intressant, tycker jag.

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

CD var tider det ... en CD-lärande historia!
Tidiga släktforskare

Relaterade inlägg

 

Kommentarer

Inga kommentarer än. Var den första att lämna en kommentar
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
29 mars 2024

Captcha bild