Här hittar du emigranterna

Fo216348 Olympic PD
Ångfartyget S/S Olympic var en av White Star Lines atlantångare som gick med emigranter mellan Hull och New York. Bildkälla: Sjöhistoriska Museet.

 

Har du emigranter i släkten? Då känner du kanske till emigrantregistren och emigrantfartygens passagerarlistor som är tillgängliga på nätet? De finns hos Arkiv Digital, Familysearch och på Stephen Morses webbplats. Säkert finns de på fler ställen, och berätta gärna i en kommentar om du har tips om det.

Dessutom finns register över utvandrare på www.emiweb.eu.

Vi börjar med Arkiv Digital, som många av er släktforskare använder. De flesta emigranter åkte med emigrantfartyg från Göteborg, så därifrån finns flest arkivhandlingar. Rederierna skickade tydligen kopior på passagerarlistorna till polisen som upprättade liggare över utvandrare. Du hittar dem under arkivtyp: Polisarkiv.

Arkivet för Göteborgs poliskammare innehåller 149 volymer från 1869 till 1951. Sex av volymerna är personregister till emigrantlistorna från 1871 och 1894-1896, övriga är passagerarlistor. Registren har alltså en liten omfattning. Men söker du emigranter just de åren är dessa lätta att hitta.

 

register2
I emigrantregistret hos Arkiv Digital hittar vi Emilia Engström från Unnaryd som emigrerade i augusti 1895. Hon ska alltså finnas med i volymen nr 56 med passagerarlistor, på sidan127 och som nummer 1232. Bildkälla: Arkiv Digital.

Emilia1895
Och där finns hon också, som nummer 1232 och på väg till New York. Hon reste med ångfartyget Ariosto från Göteborg till Hull den 23 augusti. Vem Emilia var vet jag inte, hon är bara ett slumpmässigt valt exempel. Var de andra kvinnorna med efternamnet Engström hennes systrar? I så fall ser det ut som om de två äldre redan hade utvandrat och varit hemma på besök och då tagit med sig de två yngre till Amerika. Bildkälla: Arkiv Digital.

 

Söker du emigranter övriga år så gäller det att läsa sida upp och sida ner. Då är det bra att veta vilket datum emigranten har fått sitt flyttbetyg och ta med i beräkningen den tid det kan ha tagit att ta sig till Göteborg och kanske några extra dagar för väntan på avresa. Nyligen forskade jag om en emigrant från Vedum i Skaraborgs län som fick sitt flyttbetyg den 11 september men först den 18 september fanns hon på en passagerarlista. En vecka är nog en ganska rimlig tid, så ge inte upp. Jag läste inte alla namn för i passagerarlistorna står redovisat hemort och län och då sökte jag bara efter de från Skaraborgs län och sedan deras hemsocknar. Därför tog det inte så lång tid att komma igenom flera hundra namn.

I polisarkiven hos Arkiv Digital finns också emigrantlistor från hamnarna i Helsingborg (1907-1908 och 1929-1950), Malmö (1874-1939 med register 1887-1888 och 1892-1895) samt Stockholm (1869-1904 och 1905-1940).

Från början seglade fartygen från Sverige till Amerika men sedan blev det vanligare att först resa till Hull i England och där ta tåget till Liverpool eller Southampton eller kanske någon annan hamn. Därifrån gick de stora atlantångarna över till Amerika. Inte bara till New York utan även till Boston, Philadelphia och Baltimore i USA och Quebec, Montreal och Halifax i Kanada. 1915 startade Svenska Amerikalinjen med trafik från Göteborg direkt till New York.

För att få veta när resan mellan England och Amerika skedde och med vilket fartyg kan du söka i Stephen Morses databas med arkivhandlingar från Ellis Island i New York 1892-1924 eller i hans andra databaser. De flesta är gratis men några är avgiftsbelagda. Skaffar du ett gratiskonto får du också tillgång till de avfotograferade passagerarlistorna och ofta även ett foto på fartyget.

 

Morse
Så här kan resultatet se ut om du är inloggad på Stephen Morse databas med passagerarlistor från fartyg som kom till Ellis Island. Skärmdumpen visar svenska emigranter som kom till New York från Liverpool den 29 augusti 1895 ombord på fartyget Teutonic.

 

Familysearch är mormonernas gigantiska databas med arkivhandlingar från världens alla hörn. Bland annat emigranthandlingar. Där behöver du ett konto för att söka men det är gratis. Sök på namn och födelseår och sedan kan du välja att bara se träffarna från t ex passagerarlistor. Hos Familysearch finns också en hel del medborgarskapshandlingar, alltså ansökan om amerikanskt medborgarskap. De kan även innehålla ett foto.

 

Familysearch
En sökning på Familysearch efter Christina Persson ger bland annat denna träff i arkivet från gränsstationen i St Albans i Vermont på gränsen till Kanada. Christina från Kristianstad har kommit till Quebec och sedan rest vidare hit för att komma till USA.

 

Min redogörelse här är inte alls något försök att vara heltäcknade utan bara tips på vad jag själv använder i min släktforskning. Tipsa gärna om andra webbplatser!

Dessutom åkte många svenskar från Köpenhamn och Oslo och i vilken utsträckning motsvarande arkivhandlingar därifrån är digitaliserade vet jag inte.

 

Tillägg 14 juli, tips från andra släktforskare som jag själv inte undersökt:

Riksarkivet har samlat digitaliserade arkiv om emigranter.

norska Digitalarkivet och på Norway Heritage ska det också finnas arkivhandlingar om emigranter.

Find My Past ska det också finnas information om svenska emigranter.

Hos danska Utvandrararkivet finns de danska utvandrarprotokollen.

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Sjömannen Johan August Vikberg
Ett tomt blad
 

Kommentarer 14

Gäst
Gäst - tommy wihlen den tisdag, 11 Maj 2021 11:42

Var hittar jag listor på folk som emigrerat till USA med avresa från Stockholm år 1889?

Var hittar jag listor på folk som emigrerat till USA med avresa från Stockholm år 1889?
Eva Johansson den tisdag, 11 Maj 2021 11:48

Tommy: Som du ser ovan har Arkiv Digital digitaliserat listor på passagerarlistor från Stockholm 1869-1904. Du hittar det under Polisarkiv. Jag har inte sökt just på det året, så jag vet inte hur fullständigt det är.

Tommy: Som du ser ovan har Arkiv Digital digitaliserat listor på passagerarlistor från Stockholm 1869-1904. Du hittar det under Polisarkiv. Jag har inte sökt just på det året, så jag vet inte hur fullständigt det är.
Johan Kronberg den söndag, 16 juli 2023 10:24

Har en släkting född 1931 i Skåne uppvuxen i Malmö. Emigrerade innan 1950 (finns inte med i folkräkningen då). Eventuellt kom hon in i USA via Virginia Northfolk. Hur går man vidare? Har konto på ollika tjänster men vet inte i vilka register jag bör söka

Har en släkting född 1931 i Skåne uppvuxen i Malmö. Emigrerade innan 1950 (finns inte med i folkräkningen då). Eventuellt kom hon in i USA via Virginia Northfolk. Hur går man vidare? Har konto på ollika tjänster men vet inte i vilka register jag bör söka
Eva Johansson den söndag, 16 juli 2023 11:51

Johan: Sök på Findagrave och googla på hennes namn. Kanske har du tur att en nekrolog skrivits om henne i lokaltidningen vid hennes död. Har du sökt i USA:s folkräkning 1950? Den ska finnas tillgänglig nu, så vitt jag vet. Ett problem med att forska efter kvinnor i USA är att de bytte efternamn om de gifte sig (precis som kvinnor gjorde i Sverige under 1900-talet) och då kan det vara svart att veta att du hittat rätt person.

Johan: Sök på Findagrave och googla på hennes namn. Kanske har du tur att en nekrolog skrivits om henne i lokaltidningen vid hennes död. Har du sökt i USA:s folkräkning 1950? Den ska finnas tillgänglig nu, så vitt jag vet. Ett problem med att forska efter kvinnor i USA är att de bytte efternamn om de gifte sig (precis som kvinnor gjorde i Sverige under 1900-talet) och då kan det vara svart att veta att du hittat rätt person.
Gäst
Gäst - Lars Ekholm den tisdag, 10 oktober 2023 11:25

Jag söker en man Anders Gustav Lindberg som bodde i Lofta Han är född 1834-12-21 och utreste 1907 till Nordamerika mer känner jag inte till

Jag söker en man Anders Gustav Lindberg som bodde i Lofta Han är född 1834-12-21 och utreste 1907 till Nordamerika mer känner jag inte till
Eva Johansson den tisdag, 10 oktober 2023 11:28

Lars: Då får du söka honom i de databaser och register som jag skriver om här. Hoppas du hittar honom.

Lars: Då får du söka honom i de databaser och register som jag skriver om här. Hoppas du hittar honom.
Per Hoverstam den onsdag, 03 januari 2024 20:48

Jag har inte Arkiv Digital, går det att hitta Göteborgs Polisarkivs passagerarlistor inskannat på riksarkivet.se? I synnerhet registren. Jag har en släkting som emigrerade just 1871 och som jag kanske kan snabb-söka där. /tack på förhand, Med vänlig hälsning, Per Hoverstam

Arkivet för Göteborgs poliskammare innehåller 149 volymer från 1869 till 1951. Sex av volymerna är personregister till emigrantlistorna från 1871 och 1894-1896, övriga är passagerarlistor.

Jag har inte Arkiv Digital, går det att hitta Göteborgs Polisarkivs passagerarlistor inskannat på riksarkivet.se? I synnerhet registren. Jag har en släkting som emigrerade just 1871 och som jag kanske kan snabb-söka där. /tack på förhand, Med vänlig hälsning, Per Hoverstam [i]Arkivet för Göteborgs poliskammare innehåller 149 volymer från 1869 till 1951. Sex av volymerna är personregister till emigrantlistorna från 1871 och 1894-1896, övriga är passagerarlistor.[/i]
Eva Johansson den onsdag, 03 januari 2024 20:58

Per: Se min kommentar nedan.

Per: Se min kommentar nedan.
Per Hoverstam den onsdag, 03 januari 2024 20:59

Aha, listorna finns under serien ”E IX Inkomna uppgifter om utvandrade personer”.
Men registret har jag inte hittat….

Aha, listorna finns under serien ”E IX Inkomna uppgifter om utvandrade personer”. Men registret har jag inte hittat….
Eva Johansson den onsdag, 03 januari 2024 20:58

Per: Ja, det är de.
https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=G%c3%b6teborgs+poliskammare&page=3&postid=Arkis+b058581c-779f-11d5-a6f2-0002440207bb&tab=post&s=Balder
I NAD letar du upp Göteborgs Poliskammare före 1900, volymerna E IX Inkomna uppgifter om utvandrade personer.

Per: Ja, det är de. [url=https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=G%c3%b6teborgs+poliskammare&page=3&postid=Arkis+b058581c-779f-11d5-a6f2-0002440207bb&tab=post&s=Balder]https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=G%c3%b6teborgs+poliskammare&page=3&postid=Arkis+b058581c-779f-11d5-a6f2-0002440207bb&tab=post&s=Balder[/url] I NAD letar du upp Göteborgs Poliskammare före 1900, volymerna E IX Inkomna uppgifter om utvandrade personer.
Per Hoverstam den onsdag, 03 januari 2024 22:24

Jo, där finns de 143 passagerarlistorna, men jag kan för mitt liv inte hitta de nämnda 6 volymerna med register. Vad är det jag missar? Hjälp.

Jo, där finns de 143 passagerarlistorna, men jag kan för mitt liv inte hitta de nämnda 6 volymerna med register. Vad är det jag missar? Hjälp.
Eva Johansson den onsdag, 03 januari 2024 22:37

Per: Du har rätt. Registren är inte digitaliserade av Riksarkivet. På omslaget till det första av registren hos AD står det att de ingår i något som kallas Ämbetsregistret, volym F 13 EA:1. I NAD ser jag att de ingår i Ämbetsregistret och där finns alla sex registervolymerna men de är alltså inte digitaliserade utan kan läsas i läsesalen på Riksarkivet i Göteborg. Skicka ett mail till mig med namnet på den du söker och utvandringsår så kan jag söka hos AD. Min e-post: info [snabel-a] slaktforskaren.se

Per: Du har rätt. Registren är inte digitaliserade av Riksarkivet. På omslaget till det första av registren hos AD står det att de ingår i något som kallas Ämbetsregistret, volym F 13 EA:1. I NAD ser jag att de ingår i Ämbetsregistret och där finns alla sex registervolymerna men de är alltså inte digitaliserade utan kan läsas i läsesalen på Riksarkivet i Göteborg. Skicka ett mail till mig med namnet på den du söker och utvandringsår så kan jag söka hos AD. Min e-post: info [snabel-a] slaktforskaren.se
Roger Olofsson den söndag, 21 januari 2024 16:36

Har en avsides släkting, som rymde till Amerika 1908.
Enligt dom källor jag har, så skulle han först tagit sig till Norge.
Därefter över till Amerika. jag har ett foto på honom och det är
tagits i Baudette Minnesota. Det finns inga brev kvar efterlämnade.
Hur går man vidare att söka efter honom då han rymde?

Har en avsides släkting, som rymde till Amerika 1908. Enligt dom källor jag har, så skulle han först tagit sig till Norge. Därefter över till Amerika. jag har ett foto på honom och det är tagits i Baudette Minnesota. Det finns inga brev kvar efterlämnade. Hur går man vidare att söka efter honom då han rymde?
Eva Johansson den söndag, 21 januari 2024 23:09

Roger: Har du sökt efter honom på Familysearch, Ancestry och My Heritage? Eller googla om det finns något publicerat på nätet från Baudette, t ex från en lokal hembygdsförening (sök t ex på "historical society" + Baudette) där han kan nämnas, om han stannade kvar där. Och sök på Findagrave (https://sv.findagrave.com/)
På Facebook finns en grupp för svenskamerikansk släktforskning som heter Swedish American Genealogy Group på https://www.facebook.com/groups/239433885078/
Jag rekommenderar att du börjar med Familysearch, som är gratis (http://www.familysearch.org) och tar med ortnamnet i sökningen.
Lycka till!

Roger: Har du sökt efter honom på Familysearch, Ancestry och My Heritage? Eller googla om det finns något publicerat på nätet från Baudette, t ex från en lokal hembygdsförening (sök t ex på "historical society" + Baudette) där han kan nämnas, om han stannade kvar där. Och sök på Findagrave (https://sv.findagrave.com/) På Facebook finns en grupp för svenskamerikansk släktforskning som heter Swedish American Genealogy Group på https://www.facebook.com/groups/239433885078/ Jag rekommenderar att du börjar med Familysearch, som är gratis (www.familysearch.org) och tar med ortnamnet i sökningen. Lycka till!
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
19 april 2024

Captcha bild