Frågor utan svar – men fantastiska målningar!

1482 var Albertus Pictor i Kumla kyrka och målade. Att se dessa målningar idag, 538 år senare, är ganska överväldigande. Har du inte varit där så åk dit imorgon eftermiddag, då är kyrkan öppen.

1

2

3

4
Albertus Pictor har bland annat målat Jesse rot och stam, som  enligt vår guide Anna-Carin Eriksson symboliserar Jesu släkttavla. Egna bilder ovan.

Kumla finns på flera håll i Sverige men detta Kumla ligger söder om Sala i Västmanland. I våras var maken och jag ute på en kort kyrkogårdssafari i vår nya hemtrakt och efter att jag bloggat om det (här och här) blev jag inbjuden till Kumla kyrka av släktforskaren och hembygdsvännen Sven-Erik Grahn i Kumla. I sommar hålls kyrkan öppen på söndageftermiddagarna (i alla fall i juli) och i söndags åkte vi dit. Inne i kyrkan blev vi guidade av den kunniga kyrkvärden Anna-Carin Eriksson som berättade om Albertus Pictor, Sveriges förmodligen mest kände kyrkomålare. I flera svenska kyrkor finns målningar av honom men det är bara i sex av dem som målningarna aldrig kalkats över. Kumla är en av dessa.

Att man känner till att han var i Kumla och målade just 1482 beror på att det fanns dokumenterat i en text om en biskopsvisitation på 1600-talet. Årtalet fanns på en vägg som revs på 1760-talet då tornet byggdes. 2017 renoverades målningarna senast och de är underbart vackra.

Stort tack till Sven-Erik Grahn och Anna-Carin Eriksson!

5
Kumla kyrka i Västmanland. Större delen av kyrkan är från medeltiden. Eget foto.

Naturligtvis blev det också lite spaning på kyrkogården:

grav1x
Anna Brita Persdotters grav. Det ena fotot tog jag vid vårt besök på Kumla kyrkogård i april i år, det andra i söndags.

En grav vi inte kan undgå att se är ett svart järnkors som är gravvård över hustrun Anna Brita Persdotter i Engarn, född den 2 december 1808 och död den 14 oktober 1864. På baksidan står det "Sörjd och saknad af make och 2ne söner". I graven vilar även Karl Herman Johansson, född 1870 och död 1961. Hon är hans sonson och uppväxt på samma gård men han fick aldrig träffa sin farmor.

Vi diskuterar graven, Sven-Erik Grahn, min man och jag. Varför är bara hustrun begravd här? Vad hände med maken? Varför begravdes inte han i samma grav? Vi funderar på om han gifte om sig och är begravd med nästa hustru, om han flyttade, kanske till och med emigrerade och är begravd någon annanstans. I ett övermodigt ögonblick lovar jag Sven-Erik att försöka ta reda på detta. Men något svar har jag inte.

Anna Britas make hette Jan Andersson. Han var född i Ransta och kom till Engarn efter att han gift sig med Anna Brita den 21 oktober 1825. Jo, vigseldatumet stämmer. Anna Brita vcar alltså bara 16 år gammal när hon gifte sig. De tog ut lysning den 18 september samma år och då var hennes far nämndemannen Per Olsson i Engarn med till prästen. Eller snarare var det så att det var han som besökte prästen och tog ut lysning å dotterns vägnar. Prästen har också noterat att "de contraherande ega allmänt godt loford".

Varför gifter man sig när man är 16 år gammal? Jan var lite äldre, han var född 1801 och hade fyllt 24 år på våren det året. Var Anna Brita gravid? Något barn fick de inte förrän 1829, enligt husförhörslängden. Var det stormande kärlek och pappa nämndemannen hade blivit övertalad av sitt enda barn att gå med på äktenskapet? Eller var det ett resonemangsparti där hennes föräldrar hade sett ut en lämplig måg åt sig? Något svar finns inte i kyrkböckerna.
Först bodde den unga familjen i Ransta och där föddes sonen Johan Theodor 1829. 1832 verkar de ha flyttat till hennes föräldrahem i Engarn och där föddes sonen Karl Viktor 1834.

Anna Britas far var inte bara nämndeman utan också kyrkvärd. Mågen Jan Andersson blev så småningom också kyrkvärd och nämndeman och sedan häradsdomare. Hennes mor Greta Jansdotter dog 1834 och hennes far levde till 1843. Anna Brita och Jan tog över hemmanet och så småningom blev det sonen Karl Viktor som ärvde egendomen. Och det är hans son Karl Herman som vilar i samma grav som sin farmor.

Sådana här livsöden fascinerar mig. En kvinna, egentligen bara en flicka, som gifte sig så ung. Död vid 55 års ålder, älskad och saknad. Men varför vilar inte maken i samma grav? Det är ju det vanliga. Han gick bort 1884. Jag hittar inte hans grav i gravstensinventeringen.

grav2
Matilda Anderssons grav. Eget foto.

En annan grav som gör mig nyfiken är den lilla och ganska oansenliga stenen över "Ackuschörskan Math. Andersson" född 1829 och död 1912.

Den första frågan att besvara är vad innebar ackuschörska? Det var en barnmorska och ordet är en gammal benämning. Hon var gift när hon dog och förmodligen var det maken Per Andersson som valde denna titel på gravstenen. Han var stenhuggare och det får mig att undra om det rent av var han som högg stenen? Troligen inte.
Han finns inte inskriven på gravstenen. Varför inte? Han bodde kvar i församlingen till sin död 1922 och borde väl ha begravts ihop med hustrun? Samma obesvarade fråga som för Anna Brita Persdotters grav.

Matilda hette Karlsson som ogift och föddes i Haraker 1829. 1858 kom hon till Sör Husta i Kumla församling. Hon står skriven som barnmorska så jag antar att hon var anställd som sockenbarnmorska. Då hade hon med sig den utomäktenskaplige sonen Carl Otto Mauritz. Han var född i Stockholm 1855. Det får mig att tro att Matilda utbildade sig till barnmorska i Stockholm vid den tiden.

1864 gifte hon sig med stenhuggaren men då var Per Andersson hemmansägare, sedan blev han backstugusittare, stenarbetare och så småningom lägenhetsägare, enligt husförhörslängder och församlingsböcker. Matilda fortsatte arbeta som barnmorska, säkert så länge hon orkade.

Matilda och Per fick minst sex gemensamma barn, varav de första var ett tvillingpar 1865. De andra fyra barnen dog som små åren 1869-1873. Familjen flyttade senare till Tärna och till Västerfärnebo men Per och Matilda återvände till Kumla år 1900. Då var hennes son Carl Otto Mauritz död sedan 1897. Han hade varit livgardist i Stockholm men också trumslagare i Kungl Västmanlands regementes musikkår. Då hette han Myrberg i efternamn men bytte sedan till Brask, kanske när han gifte sig och bosatte sig i Sala.

grav3
Familjen Gustafssons grav. Eget foto.

På Kumla kyrkogård stannade vi också inför en riktigt pampig grav, en familjegrav för tre generationer.

Det som fick mig att stanna upp här är att en av dem som vilar i graven är dottern och hemmansägaren Signe Maria Gustafsson född den 8 april 1890 och död den 9 februari 1961. Det är inte så vanligt att kvinnor står som hemmansägare på gravstenarna, det brukar mest vara män som gör. Sven-Erik Grahn berättar att det finns fler kvinnor med titeln hemmansägare på sin gravsten på Kumla kyrkogård. Förmodligen finns det en hel del på kyrkogårdarna runt om i Sverige, även om jag inte lagt märke till dessa tidigare.

Signes bror Arvid var också hemmansägare och är begravd i samma grav. Föräldrarna hette Valfrid Gustafsson och Erika Lovisa Carlsdotter. När Signe var liten var hennes far först skriven som arbetskarl och sedan som hemmansägare. Prästen har också antecknat att Valfrid blev omyndigförklarad 1887. Familjen bodde i Norr Husta och hemmanet var på 3/8 mantal. Redan före faderns död 1934 blev Signe och Arvid hemmansägare. De blev kvar på gården och ingen av dem gifte sig. 1924-1925 bodde Signe i Stockholm men återvände sedan hem, kanske för att då ta över gården tillsammans med sin bror.

Orkar ni med en grav till? Jo, det tror jag.

grav4
Den unge torparsonens grav. Eget foto.

Jonas Eliasson var bara 25 år när han dog i lungsot den 1 maj 1889. Han var född i Skorped i Västernorrland men dog i Västtärna i Kumla församling. Vad gjorde han där? När han dog var han fortfarande skriven hos föräldrarna hemma i Mosjö i Skorped.

Hans gravvård finns på Kumla kyrkogård. På den kan vi läsa att han hette Edén när han dog och att han var 25 år. Han föddes den 21 november 1863. Det står också "Dan 12.5.13". Först tänkte jag att det var ett datum men ganska snart förstod jag att det är hänvisning till ett bibelord, nämligen Daniels bok: "Vandra mot slutet. Du skall gå till vila och sedan stå upp och få din lott vid dagarnas slut." De här orden måste hans föräldrar ha valt. De var baptister och trodde på dessa ord. Det är min tanke, eftersom mina egna föräldrar var baptister.

Jag undrar om Daniels föräldrar någonsin kom ner till sin sons grav i Kumla, om de hade råd att åka. Torpare med stora familjer och många munnar att mätta (Jonas var äldst av nio syskon) var som regel inte stadda vid kassa, men det vet jag ingenting om. Jonas begravdes redan den 7 maj men inte förrän den 15 maj fick prästen i Skorped ett brev med attesten från sin kollega i Kumla. Kanske visste föräldrarna inget om sonens död förrän han begravts? Jag kan inte låta bli att tänka på det.

Vad gjorde Jonas nere i Västmanland? I dödboken står det att han dog hos handlare Eriksson i Västtärna. Vad gjorde han där? Var han bodbetjänt? Han var fortfarande skriven i Skorped och hade alltså inte tagit ut flyttbetyg. På korset står det "Stud.", alltså att han var studerande. Som baptist kanske han gick på en bibelskola. Fanns det en sådan inom räckhåll? Bodde han tillfälligt hos handlarn? Om du som läser detta har några svar så berätta gärna. Han är i alla fall inte bortglömd, hans gravvård står kvar men den verkar inte finnas med i gravstensinventeringen vad jag kan se.

Vad har jag missat om Kumla kyrka? Säkert en del eftersom jag inte googlat.

park1
Intill kyrkan ligger den fina hembygdsparken med en del äldre hus. Här finns en kort promenadstig uppe på Badelundaåsen. Eget foto.

park2
Ett av husen i hembygdsparken är den här parstugan byggd på 1700-talet i Vad och hitflyttad 1961. I närheten finns fler äldre hus, bland annat en gammal smedja från Bäckeby gård. Eget foto.

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Olov Lindgren Nybrännliden, Burträsk
Det surrar - av gammalt och nytt
 

Kommentarer 12

Stefan Simander den lördag, 25 juli 2020 14:18

Behöver jag säga att den Hasse Tholin jag försöker hitta farfar åt genom DNA kommer just ifrån detta verkligt fängslande Kumla?   Inte nog med det! Farmor växte upp och bodde i skol- och barnmorskebostaden intill kyrkan ovan! Kyrkoherden som var barnlös var huvudmisstänkt! Men DNA-svaren pekar på att någon resande kom förbi henne i hennes väg. Mamman var barnmorska och Elsa hade redan 2 utomäktenskapliga, så kallade "oäkta" barn med angivna fäder! Men för gossen Bo* Gottfrid, som hon reste till Borås för att föda, finns ingen far angiven! Ännu är det inte klarlagt vem det är, men Gottfrid ser just nu ut att kunna vara en ledtråd.....!   Barnmorskan, farmors mor, och flera andra framfödda och nu döda släktingar ligger begravda på kyrkogården i Kumla! Men var ligger farfar? En ännu förbunkrad hemlighet i Kumla!

Behöver jag säga att den Hasse Tholin jag försöker hitta farfar åt genom DNA kommer just ifrån detta verkligt fängslande Kumla?   Inte nog med det! Farmor växte upp och bodde i skol- och barnmorskebostaden intill kyrkan ovan! Kyrkoherden som var barnlös var huvudmisstänkt! Men DNA-svaren pekar på att någon resande kom förbi henne i hennes väg. Mamman var barnmorska och Elsa hade redan 2 utomäktenskapliga, så kallade "oäkta" barn med angivna fäder! Men för gossen Bo* Gottfrid, som hon reste till Borås för att föda, finns ingen far angiven! Ännu är det inte klarlagt vem det är, men Gottfrid ser just nu ut att kunna vara en ledtråd.....!   Barnmorskan, farmors mor, och flera andra framfödda och nu döda släktingar ligger begravda på kyrkogården i Kumla! Men var ligger farfar? En ännu förbunkrad hemlighet i Kumla! ;) :p
Eva Johansson den lördag, 25 juli 2020 15:46

Tack Stefan! Intressant! Detta måste väl ha varit efter Matilda Anderssons tid som barnmorska i Kumla? De kanske bodde i samma hus men vid olika tid. Jag vet inget om barnmorskebostaden. (Samma svar som jag skrev på Facebook nyss.)

Tack Stefan! Intressant! Detta måste väl ha varit efter Matilda Anderssons tid som barnmorska i Kumla? De kanske bodde i samma hus men vid olika tid. Jag vet inget om barnmorskebostaden. (Samma svar som jag skrev på Facebook nyss.)
Ulla Comérus den lördag, 25 juli 2020 23:47

Intressant läsning. Fastnade här i st för att krypa ner i sängen.

Intressant läsning. Fastnade här i st för att krypa ner i sängen. :D
Eva Johansson den söndag, 26 juli 2020 00:48

Ulla: Vad roligt att du fastnade här. Det finns så mycket intressant att berätta från arkiven, det tar aldrig slut.

Ulla: Vad roligt att du fastnade här. Det finns så mycket intressant att berätta från arkiven, det tar aldrig slut.
Ulla Comérus den söndag, 26 juli 2020 11:03

Måste berätta om min man, som inte alls förstår min vurm för släktforskning. Han upptäcker mig vid datorn vid 2-tiden på natten: "Men Ulla, DE ÄR DÖDA!!!" Ha, ha, ha - så olika kan man se på saker och ting.

Måste berätta om min man, som inte alls förstår min vurm för släktforskning. Han upptäcker mig vid datorn vid 2-tiden på natten: "Men Ulla, DE ÄR DÖDA!!!" Ha, ha, ha - så olika kan man se på saker och ting.
Eva Johansson den söndag, 26 juli 2020 12:51

Ja, så kan det vara. De vi släktforskar om, de är ju döda, visst är det så... Men spännande är det. :-)

Ja, så kan det vara. De vi släktforskar om, de är ju döda, visst är det så... Men spännande är det. :-)
Gäst
Gäst - Sven-Erik Grahn den söndag, 26 juli 2020 21:20

Vi diskuterade Anna Britta Persdotters gravkors, vad de olika symbolerna betydde främst fjärilen och puppan. Idag fick jag svaret av en besökare, svaret finns i psalm 499 som ibland används vid begravningar. Vad de korslsgda symbolerna längst ned vet jag inte fortfarande.

Vi diskuterade Anna Britta Persdotters gravkors, vad de olika symbolerna betydde främst fjärilen och puppan. Idag fick jag svaret av en besökare, svaret finns i psalm 499 som ibland används vid begravningar. Vad de korslsgda symbolerna längst ned vet jag inte fortfarande.
Eva Johansson den söndag, 26 juli 2020 21:44

Sven-Erik: Tack! Då är vi lite klokare nu. Länk till Psalm 499. Vi får se om någon kan ge oss svaret på vad resten betyder.

Sven-Erik: Tack! Då är vi lite klokare nu. [url=https://psalmbok.fi/psalm-499-lar-mig-du-skog-att-vissna-glad/]Länk till Psalm 499[/url]. Vi får se om någon kan ge oss svaret på vad resten betyder.
Sven-Erik Grahn den tisdag, 28 juli 2020 08:30

Vad gjorde Jonas Eliasson i Kumla Västmanland ? Detta kan vara en teori. Jonas Eliasson kom från en familj som var baptister. Fam. Eriksson som drev Västtärna handel var ledande baptister i Kumla. Titeln studerande kan betyda att han gick på Tärna Folkhögskola.

Vad gjorde Jonas Eliasson i Kumla Västmanland ? Detta kan vara en teori. Jonas Eliasson kom från en familj som var baptister. Fam. Eriksson som drev Västtärna handel var ledande baptister i Kumla. Titeln studerande kan betyda att han gick på Tärna Folkhögskola.
Eva Johansson den tisdag, 28 juli 2020 08:51

Sven-Erik: Intressant! Ja, den teorin har också framförts av en annan släktforskare i Västerås och det verkar rimligt.

Sven-Erik: Intressant! Ja, den teorin har också framförts av en annan släktforskare i Västerås och det verkar rimligt.
Sven-Erik Grahn den tisdag, 28 juli 2020 22:02

Har försökt att forska var A. B. Persdotters man är begravd. Han avlider i Engarn, den 15/10 1884, han noteras som änkling den 14/10 1864, han har inte gift om sig. Inga gravböcker enligt NAD. Han bör ligga i samma grav som sin hustru men man ska inte vara säker, märkligare saker har inträffat i släkter.

Har försökt att forska var A. B. Persdotters man är begravd. Han avlider i Engarn, den 15/10 1884, han noteras som änkling den 14/10 1864, han har inte gift om sig. Inga gravböcker enligt NAD. Han bör ligga i samma grav som sin hustru men man ska inte vara säker, märkligare saker har inträffat i släkter.
Eva Johansson den onsdag, 29 juli 2020 12:23

Ja, visst är det märkligt. Han borde varit med på gravvården då, tänker jag.

Ja, visst är det märkligt. Han borde varit med på gravvården då, tänker jag.
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
19 april 2024

Captcha bild