Rötterbloggen

Åsikter som uttrycks i Rötterbloggen är skribentens egna och motsvarar inte nödvändigtvis Rötters eller Sveriges Släktforskarförbunds. Har du synpunkter pä innehållet finns möjligheten att lämna en kommentar nedan. Vi påminner om att hålla en god ton.

Finns det ett liv efter död/bok/en ?

NÅDD VOFF

I förra veckan bloggade jag över ämnet NYÅRSÖNSKNINGAR och bland dessa fanns en from förhoppning om att det makalöst framgångsrika konceptet SVERIGES DÖDBOK inte skulle gå i graven (!) efter den version som utlovats till hösten 2025. Detta önskemål fick släktforskarkollegan Michael Lundholm att gå i replik med sina egna funderingar, som går ut på att en fortsättning bakåt i tiden kanske inte är så önskvärd. Riskerna för felidentifieringar ökar ju längre bakåt vi kommer. I detta har han naturligtvis helt rätt - frågan är bara om inte fördelarna med ett något "skakigt" register ändå överväger nackdelarna.

Föga kunde jag väl ana, då jag 2002 i stark motvind drog igång delprojektet NAMN ÅT DE DÖDA (Nådd), att det ännu 23 år senare fortfarande skulle vara i full gång. Man kan säga att satsningen har varit en win-win-win, så till vida att släktforskarrörelsen har kunnat samlas kring ett gemensamt och uthålligt projekt, att produkten har blivit ett fenomenalt genealogiskt hjälpmedel samt att förbundet tack vare intäkterna har kunnat bygga upp en produktiv plattform, som medlemsföreningarna annars aldrig hade kunnat åstadkomma. Frågan är hur förbundet skall kunna överleva utan det regelbundna tillflöde av friska pengar som dödboken stått för. 

Svaret är enkel! Vi måste hitta ett nytt projekt, lika bra och lika engagerande som Sveriges Dödbok. Och det måste vara ett nationellt projekt - det duger inte med lokala eller regionala satsningar. Var finns denna verkligt goda cigarr? Jag tror att jag har svaret:

              VigselOrt För Fästefolk (VOFF)

Vigselorten har alltid varit problematisk för oss släktforskare. Länge gällde regeln att LYSNINGEN skulle registreras i kvinnans hemförsamling medan själva vigseln kunde ske nästan var som helst. Undantag har funnits, till exempel verkar de icke-terroriella församlingarna ha haft sina egna regler och med par där den ena parten inte varit svensk har det också varit nervöst och en smula oreglerat.

Den stora kraschen kom emellertid 1991, i samband med att Skatteverket tog över folkbokföringen från Svenska Kyrkan. Skatteverket är som bekant mest intresserad av skatter och skatteindrivning, varför de historiska, enkannerligen personhistoriska aspekterna på folkbokföringen lämnats därhän. Nu för tiden registreras vigselorten över huvud taget inte. Endast vigseldatum. Man skulle tro att den instans som utfärdat "hindersprövning" borde kunnat få motsvara lysningsförsamlingen. Så icke!  När en hindersprövning sker upprättas någon sorts akt som sedan vidarebefordras till folkbokföringsenheten. LIkaså fyller vigselfärättaren/församlingen i ett formulär där både ort och vigselförrättare meddelas, uppgifter som Skatteverket inte ens bryr sig om att föra in i folkbokföringen. Alla dessa akter, om de ens någonsin nått ett papper, gallras sedan efter kanske 10 år. Därefter går det inte att efterforska var och hur vigseln gick till, endast datum är av intesse för Skatteverket. Det är för övrigt lika illa med de "dödsattester" som fylls i av läkare och sjukhus. Allt gallras - ingenting förs in i persondatabasen, förutom datum för dödsfallet.

I detta läge kanske Släktforskarrörelsen skulle kunna träda in och rädda situationen för oss själva och framför allt för kommande generationer. Tänk er ett stort Äktenskapsregister där vi på liknande sätt som med dödboken hittar fram till källor som trots allt kan ge oss den önskade informationen. 

Det ska sägas att Ancestry.com redan har ett vigselregister från 1860-1947 baserat på Statistiska Centralbyråns årliga avskrifter. Denna rersurs, ehuru värdefull, är dock behäftad med så oerhört många feltolkningar och tokerier, så som det måste bli när indexeringen utförs av personer som inte kan språket och inte förstår vare sig geografiska termer eller nationella traditioner. Men det skulle kunna bli så mycket bättre med lite handpåläggning från släktforskarrörelsen.

Varför inte tillsätta en Vigselortskommitté - och därefter sparka igång arbetet som en direkt fortsättning på NÅDD ?

                    Från NÅDD till VOFF

 

 

 

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Vad skriver vi, och minns
Oskar Lindahl
 

Kommentarer 7

Michael Lundholm onsdag, 08 januari 2025 13:03

Tack för att du fortsätter diskussionen Ted. Jag tycker det är bra att frågan diskuteras. Låt mig instämma i att Dödboks-projektet varit en succé. Kanske på fler sätt än de två mest uppenbara: ett otroligt bra hjälpmedel för släktforskare och en mycket viktig intäktskälla för förbundet.

Går det att upprepa? Jag vågar inte ha en uppfattning om det. Däremot tycker jag att det viktigaste är släktforskarnytta. Finns den kan säkert förbundet få intäkter, men man frågar sig om det kan bli i samma utsträckning som dödboken?

Jag tycker ditt förslag om vigselorter är intressant men det vore trevligt om andra kan bidra med ytterligare förslag för fortsatt diskussion.

Hur tänker förbundsledningen? När man tittar i Anropets senaste utgåvor ser man tyvärr inte något om nya resurser för släktforskare (undantaget bokutgivning). Det mesta verkar handla om att lägga ut gamla trotjänare bakom prenumerationstjänsten.

Den tveksamhet kring NÅDD jag tog upp gällde fortsättningen bakåt. Att fylla på med modernt material verkar däremot rimligt. En annan tveksamhet är prissättningen. När nästa utgåva av dödboken kommer i slutet av året så har utgåva 9 kostat mig drygt 300 kr per år om jag slår ut inköpskostnaden 650 kr på två år (ibland har intervallen varit tre år). Med webb-versionen därefter ska man betala 399 kr per år: visserligen tillsammans med en korg av andra saker. Men merparten av dessa saker har jag (precis som alla andra som hållit på några decennier,) antingen i bokhyllan eller digitalt i datorn.

Tack för att du fortsätter diskussionen Ted. Jag tycker det är bra att frågan diskuteras. Låt mig instämma i att Dödboks-projektet varit en succé. Kanske på fler sätt än de två mest uppenbara: ett otroligt bra hjälpmedel för släktforskare och en mycket viktig intäktskälla för förbundet. Går det att upprepa? Jag vågar inte ha en uppfattning om det. Däremot tycker jag att det viktigaste är släktforskarnytta. Finns den kan säkert förbundet få intäkter, men man frågar sig om det kan bli i samma utsträckning som dödboken? Jag tycker ditt förslag om vigselorter är intressant men det vore trevligt om andra kan bidra med ytterligare förslag för fortsatt diskussion. Hur tänker förbundsledningen? När man tittar i Anropets senaste utgåvor ser man tyvärr inte något om nya resurser för släktforskare (undantaget bokutgivning). Det mesta verkar handla om att lägga ut gamla trotjänare bakom prenumerationstjänsten. Den tveksamhet kring NÅDD jag tog upp gällde fortsättningen bakåt. Att fylla på med modernt material verkar däremot rimligt. En annan tveksamhet är prissättningen. När nästa utgåva av dödboken kommer i slutet av året så har utgåva 9 kostat mig drygt 300 kr per år om jag slår ut inköpskostnaden 650 kr på två år (ibland har intervallen varit tre år). Med webb-versionen därefter ska man betala 399 kr per år: visserligen tillsammans med en korg av andra saker. Men merparten av dessa saker har jag (precis som alla andra som hållit på några decennier,) antingen i bokhyllan eller digitalt i datorn.
Carin Olofsson onsdag, 08 januari 2025 14:21

Håller med dig om prissättningen. Har också reagerat på det höga priset för abonnemang. Visst får man uppdateringar med jämna mellanrum, men jag tycker inte det motiverar ett så högt pris.

Däremot håller jag inte med dig om fortsättningen bakåt. Eftersom jag själv är en av dem som registrerar för NÅDD så vet jag att det finns väldigt mycket bra information i de dödböcker som är bevarade från 1700-talet också. Att det sedan inte är så i alla församlingar är - enligt mig - inget skäl till att avstå från att registrera de församlingar som har vettiga dödböcker.

Kan bjuda på ett exempel från Ulrica Eleonora församling i London, vars första dödnotis är från den 17 juni 1724 och lyder som följer:

"Probstens och Kyrkioherdens Mag. Hesselii hustru Sara Wallerave, född i America och Pensilvanien d. 3 Februarii. 1696, död i Europa och London d. 17 Junii 1724. Begrafwen i Stepney d. 19 dito Gammal 28 Åhr, 5 månader."

Just Ulrica Eleonoras första dödböcker (1724-1886) består av fritext och innehåller ofta en beskrivning av den döde. Denna beskrivning kan vara väldigt innehållsrik om prästen kände den döde, och informationen är guld värd för en släktforskare.

En av de längsta jag har hittat gäller Christian Sundius, född 26 augusti 1754, död i London 2 mars 1835. Den är över tre sidor lång i dödboken. Eftersom jag har forskat lite på hans far kyrkoherde Johannes Sundius i Allerum, så har jag tagit med Christians dödnotis på min hemsida https://www.hembygdshistoria.se/diverse/sundius.htm.

Håller med dig om prissättningen. Har också reagerat på det höga priset för abonnemang. Visst får man uppdateringar med jämna mellanrum, men jag tycker inte det motiverar ett så högt pris. Däremot håller jag inte med dig om fortsättningen bakåt. Eftersom jag själv är en av dem som registrerar för NÅDD så vet jag att det finns väldigt mycket bra information i de dödböcker som är bevarade från 1700-talet också. Att det sedan inte är så i alla församlingar är - enligt mig - inget skäl till att avstå från att registrera de församlingar som har vettiga dödböcker. Kan bjuda på ett exempel från Ulrica Eleonora församling i London, vars första dödnotis är från den 17 juni 1724 och lyder som följer: "Probstens och Kyrkioherdens Mag. Hesselii hustru Sara Wallerave, född i America och Pensilvanien d. 3 Februarii. 1696, död i Europa och London d. 17 Junii 1724. Begrafwen i Stepney d. 19 dito Gammal 28 Åhr, 5 månader." Just Ulrica Eleonoras första dödböcker (1724-1886) består av fritext och innehåller ofta en beskrivning av den döde. Denna beskrivning kan vara väldigt innehållsrik om prästen kände den döde, och informationen är guld värd för en släktforskare. En av de längsta jag har hittat gäller Christian Sundius, född 26 augusti 1754, död i London 2 mars 1835. Den är över tre sidor lång i dödboken. Eftersom jag har forskat lite på hans far kyrkoherde Johannes Sundius i Allerum, så har jag tagit med Christians dödnotis på min hemsida [url=https://www.hembygdshistoria.se/diverse/sundius.htm]https://www.hembygdshistoria.se/diverse/sundius.htm[/url].
Michael Lundholm onsdag, 08 januari 2025 14:46

Mitt inlägg här byggde på en kommentar jag gjorde på Teds förra blogginlägg. Försöker utveckla vad jag skrev där: Jag håller med om att en registrering av dödböcker är mycket värdefull. Men det är inte bara det Dödboken gör eftersom den kopplar dödnotisen till en födelsenotis. Rent allmänt tror jag att skapandet av den kopplingen blir svårare ju längre vi går tillbaka i tiden med allt fler felidentifikationer som följd. Dessutom blir källmaterialet mer fragmentariskt före 1800 varför många poster kommer att sakna en sådan koppling. Det var dessa skäl som gjorde och gör mig tveksam till en fortsättning: inte registrering av dödnotiser i sig. Jag frågade mig också i perspektiv av att ADs registrering av dödböcker blir allt mer täckande för perioden 1750–1800 vad ett liknande projekt från släktforskarförbundet tillför.

Mitt inlägg här byggde på en kommentar jag gjorde på Teds förra blogginlägg. Försöker utveckla vad jag skrev där: Jag håller med om att en registrering av dödböcker är mycket värdefull. Men det är inte bara det Dödboken gör eftersom den kopplar dödnotisen till en födelsenotis. Rent allmänt tror jag att skapandet av den kopplingen blir svårare ju längre vi går tillbaka i tiden med allt fler felidentifikationer som följd. Dessutom blir källmaterialet mer fragmentariskt före 1800 varför många poster kommer att sakna en sådan koppling. Det var dessa skäl som gjorde och gör mig tveksam till en fortsättning: inte registrering av dödnotiser i sig. Jag frågade mig också i perspektiv av att ADs registrering av dödböcker blir allt mer täckande för perioden 1750–1800 vad ett liknande projekt från släktforskarförbundet tillför.
Maria Timashans onsdag, 08 januari 2025 13:36

Dödboken och Befolkningsregistren är de enskilt mest använda av mig i min forskning, helt oumbärliga. Har inte i nuläget någon idé om vilka uppgifter ett nytt (oumbärligt) register för oss släktforskare skulle innehålla, men jag kan tänka mig att vara med och registrera.
Jag har Begravda i Sverige också, synd att den inte utvecklades mer men av förklarliga skäl är det svårare.

Dödboken och Befolkningsregistren är de enskilt mest använda av mig i min forskning, helt oumbärliga. Har inte i nuläget någon idé om vilka uppgifter ett nytt (oumbärligt) register för oss släktforskare skulle innehålla, men jag kan tänka mig att vara med och registrera. Jag har Begravda i Sverige också, synd att den inte utvecklades mer men av förklarliga skäl är det svårare.
Michael Lundholm onsdag, 08 januari 2025 14:49

Instämmer om värdet av dessa databaser. Men det är en skillnad mellan ADs register och dödboken eftersom ADs register bara registrerar vad det står i källan. Dödboken innehåller för varje post en forskningsinsats som kopplar dödboken till relevant födelsebok.

Instämmer om värdet av dessa databaser. Men det är en skillnad mellan ADs register och dödboken eftersom ADs register bara registrerar vad det står i källan. Dödboken innehåller för varje post en forskningsinsats som kopplar dödboken till relevant födelsebok.
Anders Hedman torsdag, 09 januari 2025 09:07

Nästa projekt borde bli ett namnregister till Sveriges domböcker!

Nästa projekt borde bli ett namnregister till Sveriges domböcker!
Karl Hedberg torsdag, 09 januari 2025 19:01

Eftersom det finns vigsel index från 1860 fram 1947 som Ancestry skapade även det förekommer fel och man kan rätta om man vill. ArkivDigital skapade index för vigslar från 1800 till 1840 men det fattas mellan 1841 och 1859. Do it!

Eftersom det finns vigsel index från 1860 fram 1947 som Ancestry skapade även det förekommer fel och man kan rätta om man vill. ArkivDigital skapade index för vigslar från 1800 till 1840 men det fattas mellan 1841 och 1859. Do it! :)
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
14 januari 2025

Captcha bild

Bloggare

Eva Johansson
529 inlägg
Mats Ahlgren
327 inlägg
Ted Rosvall
272 inlägg
Anton Rosendahl
257 inlägg
Helena Nordbäck
252 inlägg
Markus Gunshaga
122 inlägg
Gästbloggare
31 inlägg
Michael Lundholm
22 inlägg
Stefan Simander
2 inlägg

Annonser