Dråpet 1758

I mina barns farmors släkt finns en dramatisk och sorglig del av släkthistorien. Det handlar om dråpet på Bonsarve i Vamlingbo socken.

När jag nyss hade börjat släktforska 2010 blev ett av de första projekten att utforska mina barns farmors släkt. Hon hette Maj (hon gick bort 1996), var född och uppväxt på Gotland. Hennes far kommer från gammal gotländsk släkt och hennes mors släkt kommer företrädesvis från Småland. Majs mors familj hade kommit till Gotland kring förra sekelskiftet.

Den här gotländska släkten tog mig framför allt till de södra delarna av ön och i vissa grenar långt tillbaka i tiden. Släkthistorien är mycket intressant, tycker jag.

Bonsarve

Bonsarve gård i Vamlingbo socken på Gotland den 20 juli 1996. Foto: Jan Norrman. Bilden tillhör Riksantikvarieämbetet och finns med CC-licens på Wikimedia Commons.

Majs farmors mormors far hette Zachris Larsson. Han föddes 1758 på gården Bonsarve i Vamlingbo. I Vamlingbo kyrkoarkiv är den äldsta husförhörslängden från 1756–1759. Där hittade jag Zachris familj på sidan 11. Den bestod av hans farmor änkan Malena Zachrisdotter, hans föräldrar Lars Hansson och Brita Jacobsdotter och hans syskon Hans, Jacob, Malena och Lars. Zachris var yngst. Båda hans föräldrar och hans farmor dog på bara några år, innan Lars fyllt 6 år. Någon dödbok finns inte bevarad från den här tiden och jag kände på mig att det var något som hade hänt. Men vad, det visste jag inte. I min första version av släktberättelsen skrev jag:
"Redan när Zachris är ett år gammal dör hans far och året därpå hans mor. Fyra år senare dör hans farmor Malena Zachrisdotter, som bor på gården. Vad var det som hände? Det finns ingen dödbok bevarad från den här tiden i Vamlingbo kyrkoarkiv. Kanske fick de lungsot eller någon annan sjukdom som var vanlig då."

Jag var alldeles ny som släktforskare och hade aldrig tittat i en dombok, jag visste knappt att de fanns. Men där finns svaret. Tack vare att jag fick kontakt med en annan släktforskare som kände till detta så kunde hon tipsa mig om en hembygdsbok där berättelsen om dråpet i Bonsarve den 24 november 1758 finns beskrivet, utifrån domboken. För ett dråp var det.

Zachris far Lars Hansson hade slagit ihjäl grannen Jacob Persson för att han trodde att grannen orsakat att hans lamm kommit ut på isen. Lars tog en stake från en grind och slog grannen i huvudet, uppenbarligen i raseri. Grannen hann inte ens förklara att det inte var han som låg bakom lammens rymning, utan en annan granne.
Lars och hans mor begav sig efteråt till prästen för att anmäla brottet och prästen fick tag i länsman. Så småningom blev det rättegång och Lars försvarade sig med att han måste ha drabbats av sinnesförvirring. Men han dömdes till döden och avrättades den 2 maj 1759.

Hur gick det för lille Zachris när hans föräldrar och hans farmor dött? Hans äldre syskon var mellan 17 och fem år gamla när båda föräldrarna dött 1760. Farmodern dog 1764. Syskonen verkar ha stannat kvar på gården under sin fortsatta uppväxt. Äldste brodern Hans gifte sig 1762 och blev nog förmyndare och husbonde för sina yngre syskon. Det hann han inte vara så länge, han dog 1767. Då ryckte näste bror Jacob in som bonde på gården, han var då 21 år, och fick ta föräldraansvar för syskonen.

Men allt verkar ha gått bra, gården blev kvar i släkten och det är den fortfarande så vitt jag vet. Det är en fin gammal gotländsk gård. Jag har besökt den en gång.

När jag fick kännedom om dråpet några år efter att jag släktforskat, då kändes det som att allt föll på plats. Jag förstod vad som hänt. Jag hade tänkt en hel del på detta, det var svårt att släppa tanken på den här gården och den lille gossens historia där i mitten av 1700-talet. Han levde ungefär 250 år före mina egna barn, men kändes ändå så levande.

Vi släktforskare kan ju bli lite upplivade när vi hittar ett mord i släkten, för då finns det mycket att berätta. Det är lätt att då mest fokusera på offer och förövare, men glömma bort de anhöriga, de som egentligen också var brottsoffer om än indirekt.

Jag kan känna tacksamhet för de äldre syskonen, att de inte gav upp utan höll ihop gården och familjen och gav sina yngre syskon en chans till ett liv. Kanske fanns det andra släktingar i grannskapet också, men alla syskonen stannade hemma på gården under uppväxten, så vitt jag kunnat se.

Hade lille Zachris skickats bort till en fosterfamilj, ja då hade nog mitt liv sett annorlunda ut också, eftersom han då förmodligen kommit att träffa någon annan som han gift sig med och fått andra barn och inte dem som i flera släktled lett fram till mina barn. Bara spekulationer men ibland kan jag inte låta bli att fundera över hur sköra trådarna i släktväven kan vara.

Bonsarve2

Husförhörslängden från 1756-1769, Bonsarve gård. Bildkälla: Arkiv Digital.

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Oscar och Constance Brandt
För länge sedan
 

Kommentarer 11

KarinBirgit Holst den lördag, 18 februari 2023 09:26

Intressant att läsa om händelserna. När jag nu började släktforska känns det först som det är mycket torr fakta och jag är intresserad av den sociala historian. Fint att läsa om hur syskonen tog hand om varandra och att släktgården fortfarande finns. Det gäller att hitta böckerna runtomkring som kan ge mer berättelser.

Intressant att läsa om händelserna. När jag nu började släktforska känns det först som det är mycket torr fakta och jag är intresserad av den sociala historian. Fint att läsa om hur syskonen tog hand om varandra och att släktgården fortfarande finns. Det gäller att hitta böckerna runtomkring som kan ge mer berättelser.
Eva Johansson den lördag, 18 februari 2023 13:45

Karin Birgit: Ja, så är det. Jag vill veta så mycket jag kan få fram om deras liv, inte bara fakta. Domböckerna kan ge mycket, men jag gillar även bouppteckningar.

Karin Birgit: Ja, så är det. Jag vill veta så mycket jag kan få fram om deras liv, inte bara fakta. Domböckerna kan ge mycket, men jag gillar även bouppteckningar.
Gäst
Gäst - KarinBirgit Holst den lördag, 18 februari 2023 14:49

Jag har börjat beställa bouppteckningar, vilket är lätt som en plätt och kommer snabbt i mailen. Intresserant att se vad som fanns i vårt hem 1958 då min mor gått bort.

Jag har börjat beställa bouppteckningar, vilket är lätt som en plätt och kommer snabbt i mailen. Intresserant att se vad som fanns i vårt hem 1958 då min mor gått bort.
Eva Johansson den lördag, 18 februari 2023 14:50

Ja, det gör jag också, om jag inte hittar dem hos Arkiv Digital.

Ja, det gör jag också, om jag inte hittar dem hos Arkiv Digital.
KarinBirgit Holst den lördag, 18 februari 2023 20:15

På min första kurs i höstas använde vi ArkivDigital. Hittade inte bouppteckningar där utan fick skriva till Stadsarkiven. Sökte också via Riksarkivet. Nu provar jag My Heritage för jag har köpt DNA-test. Trodde jag hade en okänd morfars far men efter lite letande hittade jag fadern i kyrkoarkiven. Blir stressad av alla förslag på ev. släktingar från My Heritage. Får forska fram vilket program jag vill ha. Men alla dessa program gör att hjärnan får bra hjärngympa.

1
På min första kurs i höstas använde vi ArkivDigital. Hittade inte bouppteckningar där utan fick skriva till Stadsarkiven. Sökte också via Riksarkivet. Nu provar jag My Heritage för jag har köpt DNA-test. Trodde jag hade en okänd morfars far men efter lite letande hittade jag fadern i kyrkoarkiven. Blir stressad av alla förslag på ev. släktingar från My Heritage. Får forska fram vilket program jag vill ha. Men alla dessa program gör att hjärnan får bra hjärngympa.
Gäst
Gäst - Tommy Schalén den lördag, 18 februari 2023 13:53

Intressant att läsa om, kul att du har gått på djupet och skriver om händelser runt omkring.

Intressant att läsa om, kul att du har gått på djupet och skriver om händelser runt omkring.
Eva Johansson den lördag, 18 februari 2023 14:13

Tommy: Det finns mer att berätta om själva dråpet. Sockenboken kom ut 1997: http://libris.kb.se/bib/7452000

Tommy: Det finns mer att berätta om själva dråpet. Sockenboken kom ut 1997: http://libris.kb.se/bib/7452000
Stefan Simander den lördag, 18 februari 2023 20:09

Oj, vilket öde och vad fint att du lyckades få reda på vad som hänt genom domboken och sockenboken.

Kerstin Jonmyren är en god släktforskarvän i Burgsvik.
Karin Felderman i Stockholm var det också.

Förnamnet Zachris är så pass ovanligt på Gotland att det oftast går att härleda till Zachris Strands i Öja på södra Gotland.
Misstänker att det är så även i detta fall, utan att kolla!

I mitt senaste dna-testade fall dräpte fadern morfadern i självförsvar/nödvärn när hon just var nyfödd och hon lämnades bort till folk på platsen!!! Övriga släktkopplingar var också ovanligt sorgliga!

Oj, vilket öde och vad fint att du lyckades få reda på vad som hänt genom domboken och sockenboken. :) Kerstin Jonmyren är en god släktforskarvän i Burgsvik. Karin Felderman i Stockholm var det också. Förnamnet Zachris är så pass ovanligt på Gotland att det oftast går att härleda till Zachris Strands i Öja på södra Gotland. Misstänker att det är så även i detta fall, utan att kolla! :p I mitt senaste dna-testade fall dräpte fadern morfadern i självförsvar/nödvärn när hon just var nyfödd och hon lämnades bort till folk på platsen!!! :o Övriga släktkopplingar var också ovanligt sorgliga! :(
Eva Johansson den lördag, 18 februari 2023 20:50

Ja, Kerstin känner jag, det är hon som berättade för mig om boken (som hon skrivit). Ja, den här släkten går tillbaka till Zachris Rasmusson på Strands i Öja. Jag har inte reagerat på att namnet Zachris skulle vara så ovanligt på Gotland, jag har stött på det flera gånger i min släktforskning på fastlandet.
Det var en sorglig historia i din släkt också, Stefan.

Ja, Kerstin känner jag, det är hon som berättade för mig om boken (som hon skrivit). Ja, den här släkten går tillbaka till Zachris Rasmusson på Strands i Öja. Jag har inte reagerat på att namnet Zachris skulle vara så ovanligt på Gotland, jag har stött på det flera gånger i min släktforskning på fastlandet. Det var en sorglig historia i din släkt också, Stefan.
Stefan Simander den lördag, 18 februari 2023 21:25


Ursäkta, jag uttryckte mig nog oklart!
Inte min släkt, utan av mig dnatestade resandepersoner!

Ursäkta, jag uttryckte mig nog oklart! Inte min släkt, utan av mig dnatestade resandepersoner! :p
Eva Johansson den lördag, 18 februari 2023 21:27

Jag förstår. Du har ju lite olika släkter att hålla reda på.

Jag förstår. Du har ju lite olika släkter att hålla reda på.
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
18 april 2024

Captcha bild